Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Opel en LDV presenteren Gabriel

Vrijdag 10 Januari 2014

Opel en LDV presenteren Gabriel

Vorige zomer startten Opel en zijn bureau LDV United, met het project ‘Opel Smart Options’. Acht maanden later begint het duo aan de tweede fase van de actie en stelt de winnende ‘smart option’ voor: Gabriel.


Ter herinnering, het ‘Opel Smart Options’ project bestond uit een wedstrijd ter attentie voor de automobilisten aan wie de fabrikant en zijn bureau vroegen om de volgens hen ‘ideale’ opties uit te vinden. “Het vertrekpunt van het project was gebaseerd op de bedenking dat de beste opties voor een voertuig niet in een laboratorium ontstaan, maar in de gedachten van de mensen, terwijl ze achter het stuur zitten of als passagier met iemand meerijden”, aldus Kristof Janssens, strategic planner bij LDV. “We bespraken het met onze contactpersonen bij Opel en uiteindelijk besloten we ons aan de test te wagen, met alle risico’s die eraan verbonden waren. Zou de consument het spel meespelen en zou hij interessante, realistische en realiseerbare voorstellen indienen?”

Om de – in de eerste plaats – financiële risico’s te beperken werd het project hoofdzakelijk via de sociale netwerken gelanceerd, met tegelijk tag-ons op de radio, mailings naar klanten en tot slot een samenwerking met scholen voor productontwikkeling.
 
“Na enkele weken telde de minisite 1.347 voorgestelde opties”, aldus de verheugde CD van het bureau, Bart Gielen. “En tot onze grote opluchting waren het allemaal goede voorstellen, het ene nog vindingrijker en creatiever dan het andere. We hebben keuzes moeten maken. Elke dag selecteerden we de vier of vijf projecten die ons het interessantst leken en vroegen we een professionele product designer om ze te schetsen. Die tekeningen stuurden we naar de bedenkers en tegelijk postten we ze op de minisite. Zo werden de ontwerpers de ambassadeurs van ons project en hielpen ze ons om het te promoten, meer bepaald door hun creaties via hun eigen sociale netwerken te posten.”
 
In totaal werden 70 projecten geschetst en voorgelegd aan een gespecialiseerde jury bestaande uit Jürgen Oskamp (de medeoprichter van Achilles Design), Jan Seurinck (Flanders DC), Eline Van den Mooter (marketing manager van Opel Belgium), Stan Maes (MAD-faculty) en Bart Gielen.
 
“Over het winnende was iedereen het meteen unaniem eens, want het is niet alleen interessant voor de consumenten, maar ook voor de samenleving in haar geheel, omdat het bedoeld is om levens te redden. Het werd bedacht door de vader van twee kinderen die zich zorgen maakte over het feit dat er elk jaar baby’s dood teruggevonden worden in oververhitte auto’s…” Helaas is dat de harde realiteit. De filmcase op mm.be benadrukt onder andere dat er in Europa elk jaar gemiddeld twintig kinderen omkomen in vreselijke omstandigheden… “De winnaar bedacht een systeem dat verstrooide ouders-chauffeurs verwittigt via een sensor in de autostoel die een alarm doet afgaan als de bestuurder zich te ver van de auto verwijdert, terwijl het kind er nog in zit of als de binnentemperatuur meer dan 28° bedraagt. Gabriel hebben we dat systeem gedoopt.”
 
Gabriel, of tenminste zijn prototype, kreeg concreet vorm dankzij de gezamenlijke inspanningen van LDV-medewerkers, Opel-ingenieurs en de specialisten van Achille Design en Zenso. “Natuurlijk willen we het op de markt brengen”, besluit Bart Gielen. “Het is de derde fase in het project. Nu moeten we partners vinden om de optie op grote schaal en voor een voordelige prijs te produceren, niet alleen voor Opel, maar ook voor de consument.” Het prototype wordt voorgesteld op het Autosalon van Brussel volgende week en wordt een van de communicatiepijlers in de rond het event ontwikkelde campagne.
 
Bart Gielen: “Gabriel is geen Opel-exclusiviteit. Hij zal compatibel zijn met alle concurrerende modellen. Wij zelf noch Opel hebben de bedoeling hier geld mee te verdienen, wel het vernieuwende imago van het merk in de verf zetten en tegelijk herinneren aan zijn betrokkenheid bij de burgers.”
Assets :
Credits :
  • Graphic Designer : Jeffrey Uten
  • Digital Designer : Tom Vanhooreweder
  • Online Producer : Mathieu Savenay & Eli Hermans
  • Conversation Manager : Eline Goethals
  • Client : Opel
  • Contacts : Eline Van den Mooter, Filip Vanrietvelde, Karen Van Dyck
  • Agency : LDV United
  • Account Team : Ann Hostens, Tim Janssens
  • Strategic Planner : Kristof Janssens
  • Motion Designer : Niki Desiron
  • Brand Designer : Lotte Neirynck
  • Production device : Achilles Design & Zenso
  • Camera Production Movie : Pieter Neirynck
  • Website development : Amai
  • Film production : Boss’em
  • Sound design : Cobra