SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

DDB vruchtbaar voor bpost bank

Dinsdag 4 November 2014


DDB vruchtbaar voor bpost bank
Assets :
video website Wooden Coin Wooden Coin Wooden Coin Wooden Coin Wooden Coin
Credits :
Client : bpost banque
Contacts : Isabel Verstraete, Katrien Sermijn, Wouter Baelde
Agency : DDB Brussels
CD : Peter Ampe
Creation : Patrick Glorieux
Creation : Charis Verrept
Creation : Stephanie Van Tichelt
Account Team : Francis Lippens, Kirsten Vanderbeke-Vandaele, Chloé Naessens
Design : Andreea Buescu, Adam Kozlowski
Strategic Planning : Dominique Poncin
Digital Project Manager : Nada Al-Kadi
Digital Producer : Stefanie Warreyn
Film Production Company : Who Killed Joe?
PR Agency : THE OVAL OFFICE
Web Agency : Bespicy
In cooperation with : SOS Kinderdorpen, Koen Vanmechelen, Stad Genk, Pieter Daenen Tuinarchitectuur

DDB Brussels creëerde een nieuwe sensibiliseringscampagne voor bpost bank. Die moet fondsen werven om de projecten van de internationale humanitaire vereniging SOS Kinderdorpen te financieren. Op het programma: de ‘Wooden Coin’.

“Wat kun je nog doen met een cent”, vraagt Peter Ampe, de CD van DDB Brussels, zich af. “Deze actuele vraag stelden we onder andere aan Koen Vanmechelen.” Voor wie het niet moest weten, dat is zoals de website van de campagne vermeldt, een internationaal gereputeerde Belgische kunstenaar wiens werk gestructureerd is rond bioculturele diversiteit, hybriditeit en identiteit, waardoor een echte ode aan het leven ontstaat. Zoals in zijn ‘Cosmopolitan Chicken Project’, waarvoor hij diverse kippenrassen kruiste om een kosmopolitische kip te scheppen. “In dezelfde geest vroegen we hemofhij de waarde van een cent kon vermenigvuldigen ten voordele van SOS Kinderdorpen”, vervolgt Peter Ampe.
 
Resultaat: een werk dat ‘Wooden Coin’ gedoopt werd. Het kunstproject ten voordele van de humanitaire vereniging bestaat uit een Europese eik waarop in de lente takken van bomen uit de vijf werelddelen geënt zullen worden. “Deze enten en hun moederboom staan symbool voor de vijf continenten waar SOS Kinderdorpen actief is. Koen Vanmechelen plaatste duizenden centen, geschonken door bpost bank, tussen de wortels, zodat ze de voedingsbodem zouden vormen van waaruit de boom kan groeien. Dit kunstwerk is een absolute première en het resultaat van zeven maanden intensieve research.” De kunstenaar zegt gewoon dat hij al een tijdje nadenkt over een artistieke manier om geld tot leven te brengen. “Wooden Coin is het resultaat van deze lange denkoefening”, besluit hij.
 
De moederboom werd vorige week geplant in de buurt van La Biomista, het domein waar de kunstenaars zijn atelier komt, met de hulp van de stad Genk. Peter Ampe: “Voor een euro kan iedereen SOS Kinderdorpen helpen en Wooden Coin steunen. Door ‘SOS’ gevolgd door je e-mail adres te sms’en naar 4050, schenk je een euro aan de organisatie. En voor de eerste 100.000 eerste sms’en verdubbelt bpost bank elke gestorte euro.” Nog even preciseren dat het ingezamelde bedrag zal dienen om kwetsbare kinderen te helpen om een huis te vinden en een toekomst op te bouwen.
 
De ‘SMS voor SOS’ actie wordt ondersteund door een affichagecampagne in de postkantoren, een virale video waarin Koen Vanmechelen het creatieve proces achter het werk uitlegt, de site smsvoorsos.be en tot slot een belangrijk PR-luik.
 
“Koen Vanmechelen ging op de allermooiste manier in op onze briefing”, besluit Peter Ampe. “Dankzij hem verandert een cent echt in een euro. En er is meer, want in ruil voor hun steun krijgen de schenkers bij wijze van bedankje een uniek certificaat van het kunstwerk, wat mettertijd waarde zal verwerven.” 






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier