Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Belgisch voetbal tackelt racisme en discriminatie

Zondag 5 Maart 2023

Belgisch voetbal tackelt racisme en discriminatie

Twee jaar na de lancering van ‘Come Together’, het actieplan voor inclusiever voetbal, lanceerden de Koninklijke Belgische Voetbalbond, de ACFF, Voetbal Vlaanderen en de Pro League een nieuwe sensibiliseringscampagne om racisme en discriminatie in het Belgisch voetbal aan te klagen. Die moet getuigen en slachtoffers aanmoedigen om onaanvaardbaar gedrag op en rond het veld te signaleren.

“Het Belgisch voetbal ervaart dat nog veel incidenten niet gemeld worden en dat de impact van discriminerend gedrag vaak onderschat wordt”, aldus de Koninklijke Belgische Voetbalbond, de ACFF, Voetbal Vlaanderen en de Pro League. “Daarom worden in deze campagne de gevolgen hiervan echt zichtbaar gemaakt via de vergelijking met een tattoo. Zo’n tattoo symboliseert perfect hoe iemand letterlijk voor de rest van zijn of haar leven getekend kan worden door discriminatie, een vaak weerkerend element in de verhalen van slachtoffers. In de campagne wordt heel bewust gekozen voor een kind als hoofdrolspeler, omdat racisme en discriminatie vaak al op jonge leeftijd begint.”
 
De campagne die drie visuals omvat die te zien zijn in de nationale dagbladpers en online maar ook in een tv-spot en OLV, focust op drie van de meest voorkomende vormen van discriminatie: racisme, homofobie en seksisme. Iedere vorm draait rond een veel gebruikt scheldwoord - makak, vuile homo en kutwijf - dat vervolgens vereeuwigd wordt in de vorm van een tattoo op het gezicht van het slachtoffer.
 
“We willen de mensen een spiegel voorhouden. Discriminatie blijft jammer genoeg wekelijks meermaals gebeuren langs de Belgische voetbalvelden. Pas door elk voorval te melden, massaal te veroordelen én vervolgens gericht aan te pakken, kunnen we discriminatie in de Belgische voetbalwereld een halt toeroepen”, aldus Samia Ahrouch, inclusiemanager bij de Voetbalbond.
 
De scheldwoorden die aan bod komen, zijn uit het leven gegrepen en afkomstig uit echte meldingen van de afgelopen twee jaar. Zo zal scheidsrechter Nathalie de Volder via een paginagrote advertentie oproepen om elk incident te melden. Zelf werd ze tijdens één van haar wedstrijden het slachtoffer van seksisme waarbij ze uitlatingen zoals ‘kutwijf', 'ga met de barbies spelen', 'uw plaats is in de keuken” moest aanhoren. Op een paginagrote dagbladadvertentie nodigen ze alle getuigen uit elk incident te melden op cometogether.be.
 
Ook Cristiano Ferri krijgt een prominente rol in de campagne. Hij werd tijdens zijn spelerscarrière regelmatig het slachtoffer van homofobie en richtte daarom een eigen voetbalploeg op “Brussels Gay Sports” voor lotgenoten. Die ijvert voor de persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke integratie van de LGBTQI+ community door sport, cultuur en vrijetijdsactiviteiten, in wederzijds respect en een goede verstandhouding.
 
Op 15 maart organiseert de voetbalbond in het kader van Come Together de Because We Care-conferentie met getuigenissen van drie slachtoffers van racisme en discriminatie met Faris Haroun als moderator en Pierre Kompany als keynote-spreker.
 
Deze conferentie is het startschot van een jaar vol bewustmaking. De campagne wordt later dit jaar herhaald, onder meer in mei, tijdens de Pride Month en in september, de maand van het vrouwenvoetbal.
Assets :
Credits :
  • Client : URBSFA, ACFF, Voetbal Vlaanderen, Pro League
  • Contacts : Sylvie Marissal Samia Ahrouch, Manu Leroy, Michael Schockaert & Thomas Rubbens (URBSFA)
  • CD : Danny Pauwels
  • Designer : Wendy Reusen
  • Webmaster : Julien Roosens
  • Digital Performance Marketeer : Pierre Zorbo
  • Press Officer : Pierre Cornez
  • PR : Ken Standaert & Jules Fremaut (BePublic)
  • Film Production Company : Jekyll n’ Hyde
  • Producer : Delphine Gilson
  • Director : Fred Labeye
  • DOP : Fred Labeye
  • Photography Production : Jekyll n’ Hyde
  • Photographer : Fred Labeye
  • 1AC : Edouard Outters
  • Gaffer : Jeremy Bell
  • MUA : Marie Brabant, Justine Heyde
  • Editor : Benjamin Grinand
  • Online : Bryan Declercq
  • Casting Agency : Smiling
  • Sound : Benoît Dobbelstein - Bubbles