Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

FamousGrey onvoorstelbaar voor Berrefonds

Zaterdag 28 Januari 2023

FamousGrey onvoorstelbaar voor Berrefonds

Deze week zetten we een campagne in de vorm van een technologisch hoogstandje in de kijker, een campagne waarvan enkel FamousGrey het geheim lijkt te kennen sinds zijn beroemde ‘Volvo Street Configurator’. Alleen zijn de doelstellingen ditmaal niet commercieel van aard, maar wel menslievend en ondersteunend. Het nieuwe project ‘Shortest Lives’ richt zich naar ouders die het onwezenlijke hebben meegemaakt.

Wanneer we ons voorbereiden op het ouderschap, stellen we ons allerlei dingen voor, behalve dat het hartje dat we via een echografie horen kloppen, nooit echt zullen voelen… Dat is het uitgangspunt van ‘Shortest Lives’, een campagne van FamousGrey voor Berrefonds, “een menselijke vzw die een houvast wil zijn voor de ouders op het moment dat hen het ondenkbare overkomt”, zo lezen we op de website van de organisatie. 

“Voor het eerst de hartslag horen van je ongeboren kind is een magisch moment”, aldus de vzw. “Maar voor sommige ouders die hun kindje verliezen, blijft dit geluid slechts een vage herinnering wanneer ze hun ongeboren kindje verliezen. Dat kan het onwezenlijke verlies voor veel ouders nog moeilijker maken.”

“In samenwerking met het UZ Gent hebben we een nieuwe manier gevonden om ouders van doodgeboren kindjes te ondersteunen in hun tragische verlies”, zegt Peter Ampe, ECD van FamousGrey. ‘Shortest Lives’ is een audiovisuele reproductie van een hartslag die nu enkel visueel bewaard wordt voor medische doeleinden.”

Anders gesteld, ‘Shortest Lives’ maakt het horen van de hartslag weer mogelijk, dankzij de – zoals de wet voorschrijft – zorgvuldig bewaarde echocardiogrammen. “Voor het eerst sinds lang kunnen ouders de hartslag van hun overleden kindje weer horen”, vervolledigt ceatief An-Sofie Keulen. “Samen met de persoonlijke data van de zwangerschap en het kindje wordt deze hartslag dan gevisualiseerd. Het design is gebaseerd op een echografie en symboliseert het leven. Elke laag bevat unieke data zoals de duur van de zwangerschap, het geslacht en de geboortedatum. We geven ouders aldus een krachtige en levende herinnering aan hun kindje.”

Alle ouders die een echografie hebben laten uitvoeren bij hun kindje in het UZ Gent, kunnen een aanvraag indienen op het online platform. Elke ouder wordt persoonlijk op de hoogte gebracht van het bestaan van ‘Shortest Lives’ via de ‘Koesterkoffer’ die door Berrefonds aan alle ouders die hun kindje hebben verloren, wordt geschonken. De koffer bevat allerlei zorgvuldig gekozen spulletjes om ouders te ondersteunen om op een mooie manier afscheid te nemen. 

“Shortest Lives stelt ouders in staat om hun kindje op een menselijkere manier te herinneren”, voegt Ellen Roets, afdelingshoofd verloskunde in het UZ Gent, toe. “We hebben het altijd over zichtbare en tastbare dingen, maar een hartslag, daar zit geluid en een zekere activiteit in. Dat is iets wat veel levendiger overkomt dan een beeld of een foto.”

FamousGrey bekijkt nu of het dit project kan uitbreiden naar andere ziekenhuizen, om aldus zoveel mogelijk ouders te helpen bij het verwerken van hun verdriet. 
Assets :
Credits :
  • Client : Berrefonds vzw (in samenwerking met Universitair Ziekenhuis Gent)
  • Contacts : Christine Vandenhole, Liesbeth Talboom (Berrefonds), Brecht Vande Kerckhove, Yves Vander Haeghen, dr. Ellen Roets, Anne Huygevelt, Dieneke van Gerrewey & Karlien Wouters (UZ Gent)
  • Agency : FamousGrey
  • CD : Peter Ampe
  • CD : Laurie Lacourt
  • Creation : An-Sofie Keulen
  • Creation : Steve Maes
  • Account Director : Jef Leysen
  • Account Executive : Silke Galle
  • Strategic Planner : Yarne de Schrijver
  • Creative Planner : Kirsten Vanderbeke
  • Motion Design : Sacha Lempereur
  • Design : Uncle Grey
  • Designers : Christian Rahn, Charlotte Porsager, Lars Samuelsen
  • Developer : Arno Vanbiesen
  • Experience Director : Maarten Breda
  • RTV Producer : Myriam Maes
  • DOP : Gilles Desplanque
  • Offline Editor : Sven Vanhee
  • Sound : Mathieu Savenay
  • Post-Production : FamousGrey Productions
  • Editor : Sven Vanhee, Gilles Desplanque
  • PR Agency : Famous Relations
  • PR Contacts : Astrid Jacobs, Zoë Cnaepkens, Eva van Riet