Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

mortierbrigade speelt verstoppertje voor Vluchtelingenwerk

Zondag 20 November 2022

mortierbrigade speelt verstoppertje voor Vluchtelingenwerk

Op 20 november is het de Internationale Dag van de Rechten van het Kind. Vluchtelingenwerk Vlaanderen en mortierbrigade maakten van de gelegenheid gebruik om de aandacht te vestigen op kinderen op de vlucht, en meer bepaald op de 18.292 kinderen die tussen 2018 en 2020 vermist geraakten in Europa.

Om de aandacht te vestigen op dit indrukwekkende en trieste cijfer bedacht mortierbrigade een PR-actie, zoals enkel de brigadiers dat kunnen. Ze omvatte een standbeeld van de kleine Issam, geïnstalleerd op het Luxemburgplein in Brussel, recht tegenover de Europese instellingen. “Het kind speelt symbolisch verstoppertje met vriendjes en telt tot 18.292: daar heeft het meer dan 9 uur aan een stuk voor nodig”, aldus Joost Berends, de CD van mortierbrigade. “Dit cijfer komt overeen met het geschatte aantal vermiste kinderen, volgens de cijfers van Lost in Europe.”
 
“De huidige opvangcrisis in ons land maakt eens te meer duidelijk hoe kwetsbaar deze kinderen zijn”, vervolgt Tine Claus, directeur van Vluchtelingenwerk Vlaanderen. “Sinds half oktober slapen baby's en kleine kinderen met hun familie op straat, evenals 150 niet-begeleide minderjarigen. Dit is niet alleen mensonwaardig, het brengt ook de veiligheid van deze kinderen in gevaar.”
 
Vluchtelingenwerk Vlaanderen koppelt zijn actie ook aan een petitie die premier Alexander De Croo en zijn regering vraagt om hun verantwoordelijkheid te nemen en al deze vergeten mensen onderdak en aangepaste zorg te bieden.
 
De actie vond plaats van 18 tot 20 november. Drie dagen lang waren vrijwilligers ter plaatse aanwezig om voorbijgangers te informeren door folders uit te delen en hen uit te nodigen de petitie te ondertekenen.
 
Ondertussen blijft de kleine Issam tellen op de sociale media en rekent het kind op ons.
Assets :
Credits :
  • Client : Vluchtelingenwerk Vlaanderen
  • Contacts : Griet Jacques, Marijke van Beers, Marieke Looijmans
  • Agency : mortierbrigade
  • CD : Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
  • Creation : Frédéric Zouag
  • Creation : Nicolas Gaspart
  • Copy Nl : Michiel Baeten
  • Account Director : Anneleen Vande Voorde
  • Account Executive : Emma Robberechts
  • PR Manager : Brum Smith
  • Digital Business Director : Jochen Sablon
  • UX Director : Pieter Nijs
  • Digital Project Manager : Saartje Kuypers
  • Design : Kaat Schreurs
  • Cross Media Designer / DTP : Vito Latorrata
  • Photographer : Louis Vielle
  • DOP : Louis Vielle
  • Editor : Jelle Stroo
  • Sound Engineer : Jérôme Lefebvre
  • Production Company (statue) : isocraft
  • Executive Producer : Bert Janssens
  • 3D editor : Simon Caluwé