Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Duval Guillaume waarschuwt voor Plan België

Woensdag 15 Oktober 2014

Duval Guillaume waarschuwt voor Plan België

Duval Guillaume ontwikkelde met de kostbare hulp van Initiative een nieuwe sensibiliseringscampagne voor Plan België. Doelstelling: de medemens ervan overtuigen dat kinderen meer nood hebben aan een peter dan aan een partner.

Jef Leysen, account manager bij Duval Guillaume: “Dit jaar besloot Plan België zich in te zetten om de strijd aan te binden met kinderhuwelijken. In bepaalde delen van de wereld worden minderjarige meisjes nog altijd uitgehuwelijkt aan volwassenen. Het gaat meer bepaald om 27 meisjes jonger dan achttien per minuut. Plan België heeft ons gevraagd om over deze problematiek na te denken en een sterke sensibiliseringscampagne uit te werken, om zoveel mogelijk mensen te overtuigen om peter of meter voor Plan België te worden..”
 
“Naast het ethische probleem en om nog overtuigender te zijn wilde Plan België bewust maken van de psychologische en lichamelijke problemen die de praktijk bij deze kinderen veroorzaakt”, zegt ECD Katrien Bottez. «”Je hoeft geen dokter of psychiater te zijn om te begrijpen dat deze jonge hersenen en lichamen nog niet klaar zijn om de verplichtingen van een huwelijk te ondergaan. Bovendien moesten we mensen overtuigen wier dagelijks leven mijlenver verwijderd is van wat deze meisjes in Afrika, Azië of Latijns-Amerika doormaken.”
 
De briefing was overduidelijk voor de creatieven Ralf De Houwer en Jonas Caluwé; ze kwamen op de proppen met een concept dat kon beantwoorden aan het belang van wat er op het spel stond. “Plan België wilde niet de zoveelste campagne met treurige kinderen die de horror van hun dagelijks leven vertellen. Dat zou niet veel impact hebben in deze periode van het jaar, waarin alle non-profit organisaties hengelen naar de steun van de burgers. Plan wilde integendeel dat we erin zouden slagen een echte emotionele band te smeden met de doelgroep.”
 
En meer bepaald de kijker op televisie, in de bioscoop en op het internet, want het gaat om een exclusief audiovisuele campagne. In beeld: spots en pre-rolls die spelen met de waarschuwingsboodschappen die je wel eens ziet op televisie: ‘Deze film is geschikt voor kinderen vanaf 12 jaar’ voor een KNT-film. “Net na de waarschuwing die aangepast wordt aan de kleuren van de zender waarop ze wordt uitgezonden, verschijnt een meisje in beeld dat uitlegt dat ze te jong is om naar de film te kijken, maar niet om te trouwen.” De producties eindigen met een call to action : ‘Stop kindhuwelijken. Word Plan Ouder.’
 
Nog even vermelden dat het mediabureau Initiative ook meewerkte aan het project. “Zij hebben alle nodige contacten gelegd en de voorkeuruitzending van de spots onderhandeld. Zonder die inbreng zou de campagne veel minder impact gehad hebben”, zegt Katrien Bottez.
 
Voor televisie gaat het enkel om het noordelijke landsgedeelte, in tegenstelling tot de bioscoop die nationaal is, net zoals het webluik. Bij de afsluiting van dit artikel vertrouwde Katrien Bottez ons nog toe dat er onderhandeld wordt over een stunt in de bioscoop. Afspraak op mm.be, om te zien of die er uiteindelijk gekomen zal zijn…
Assets :
Credits :
  • Client : Plan Belgique
  • Agency : Duval Guillaume
  • CD : Geoffrey Hantson
  • CD : Katrien Bottez
  • Creation : Ralf De Houwer
  • Creation : Jonas Caluwé
  • Account : Jef Leysen
  • Account Director : Elke Janssens
  • Strategic Planner : Piet Wulleman, Sophie Jadoul
  • Media Planner : Melissa Van Houtte
  • Agency TV Producer : Marc Van Buggenhout, Tuyen Pham
  • Film Production Company : Geronimo
  • Director : Dirk Domen
  • DOP : Piet Deyaert
  • Executive Producer : Jasper Moeyaert
  • Production Assistant : Mathias Kerner