Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

ING speelt Frankenstein

Vrijdag 20 December 2013

ING speelt Frankenstein

Havas Worldwide Brussels maakte zopas een nieuwe campagne voor de Lion Account van ING, en meer bepaald om te laten weten dat de houders van de beroemde gratis zichtrekening indien nodig ook kunnen rekenen op gepersonaliseerd advies.

Op het programma: twee tv-spots, evenveel radiospots, affichage en een online luik. Sandrine Decelle, head of advertising & branding bij ING: “Elk jaar communiceert ING België rond dezelfde periode rond de Lion Account. In plaats van opnieuw te communiceren rond de specificiteit van het product, wilden we de rekeninghouders eraan herinneren dat de deuren van onze 750 bureaus en 4500 adviseurs altijd openstaan. Veel klanten die enkel een online rekening hebben, denken immers onterecht dat ze geen recht hebben op alle offline diensten.”

“ING België is de eerste belangrijke bank die in België een brug slaat tussen een online zichtrekening en een gepersonaliseerde aanpak”, vervolgt Tom Loockx, CD bij Havas. “Dat is een beetje revolutionair, want nog niet zo lang geleden kwamen de mensen naar de agentschappen voor advies en beperkten zich vervolgens tot het internet voor hun dagelijkse verrichtingen. Met de uitbreiding van het internet openen mensen alsmaar meer online zichtrekeningen en beheren ze liever alles zelf van thuis uit. Soms zitten ze echter met welbepaalde vragen die ze aan hun bank zouden willen stellen en dan weten ze niet bij wie ze terecht kunnen. ING is vandaag de enige optie om een mouw te passen aan dat alsmaar vaker voorkomend probleem.”

Met andere woorden, zoals de campagne benadrukt, “ING combineert het beste van twee werelden”. Dat lijkt op het eerste gezicht een eenvoudige belofte, maar die is nog niet zo makkelijk creatief te vertalen. “We hebben lang gezocht naar de juiste manier om deze USP te communiceren”, bevestigt Jorrit Hermans, de tweede CD van het bureau. “Instinctief waren de creatieven geneigd om een voordeel tegenover het andere naar voren te schuiven, terwijl ze evenwaardig zijn. Dat maakt het product precies zo sterk en uniek. Uiteindelijk hebben we na lang nadenken de oplossing gevonden: door de eigen kenmerken van twee verschillende en zelfs tegenstrijdige dingen te combineren, ontstond een nieuw reëel geheel.”

Zoals de handige koebank en de surrealistische kathond. “Die combineert het beste van een kat – haar zachtheid – met het beste van een hond – zijn enthousiasme”, zegt Tom Loockx. Op televisie leidt dat tot een kat die onverdroten kwispelstaart, maar ook gromt als ze een van haar soortgenoten ziet, die de krant naar haar baasje brengt en niet vies is van een been. Tot besluit stelt een voice-off de kijkers voor ook het beste van twee werelden te combineren, maar dan in het echte leven, dankzij de Lion Account.

De tweede productie kun je bekijken op mm.be. Om de verrassing van de tweede productie niet te bederven, verklappen we alleen dat die even onweerstaanbaar is als de eerste en dat je zult kennismaken met een man die van een kop (straffe) koffie geniet in zijn opvallende lederen en vooral handige zetel. Hoed af voor het uitstekende werk van regisseur Luc Schurgers van Minivegas en productiehuis Czar.

Op de radio werd hetzelfde principe toegepast, maar dan op woordcombinaties die soms vreemd maar altijd nieuw en grappig zijn. De affichagecampagne tot slot is opgebouwd rond het beeld van de eerder genoemde kathond die je ongetwijfeld in huis wilt halen.
Assets :
Credits :
  • Creation : Frederik Clarysse
  • Head of Strategy : Stephanie Zimmermann
  • Film Production Company : Czar
  • Director : Luc Schurgers
  • Executive Producer : Eurydice Gysel
  • Producer : Joop Haesen
  • Post-Producer : Bieke De Keersmaecker
  • Editor : Amber Hooijmans
  • Music : Christophe Cossement / Cobra
  • Client : ING
  • Contacts : Sandrine Decelle, Louise Van Heel
  • Agency : Havas Worldwide Brussels
  • Account Team : Chantal Claes, Lise Gausset
  • CD : Tom Loockx
  • CD : Jorrit Hermans
  • Creation : Nathalie Wlostowski