Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Ogilvy Social.Lab belt de Cel Gelijke Kansen

Zondag 21 November 2021

Ogilvy Social.Lab belt de Cel Gelijke Kansen

In België is één persoon op 4 het slachtoffer van partnergeweld. Het is een probleem waarmee we allemaal ooit te maken krijgen in ons leven, of we nu slachtoffer, getuige of dader zijn. ‘Act Against Violence’, de campagne die Ogilvy Social.Lab ontwikkelde in opdracht van de Cel Gelijke Kansen, nodigt alle Belgen uit om het nummer van het meldpunt te registreren, zodat iedereen klaar staat om te handelen wanneer de situatie zich voordoet.

“We geloven vaak liever dat geweld tussen partners alleen anderen overkomt”, aldus de Cel Gelijke Kansen. “Maar de cijfers, die sinds het begin van de gezondheidscrisis sterk zijn gestegen, herinneren ons eraan dat het overal voorkomt. Het aantal gevallen van huiselijk geweld dat in de gezondheidsenquête van 2020 wordt gemeld, ligt zes keer hoger dan in 2018. Twee van de vijf slachtoffers ondervonden meer geweld tijdens de lockdown. Daarom heeft de federale regering besloten een miljoen euro te investeren in een federale sensibiliseringscampagne ter ondersteuning van het werk van de gewesten die de meldpunten financieren.”
 
Het gaat om 0800/30.030 en 1712, en niet te vergeten 112 voor noodgevallen, waarbij een luisterend oor slachtoffers en getuigen helpt om de vormen van geweld te identificeren en te begrijpen. Of het nu fysiek, seksueel, psychologisch of zelfs economisch is. De nummers kunnen ook adviseren en doorverwijzen naar de meest geschikte gespecialiseerde diensten, afhankelijk van de situatie waarin de slachtoffers zich bevinden.
 
Om deze nummers bekend te maken, creëerde Ogilvy Social.Lab ‘Act Against Violence’, een bewustmakingscampagne met een toepasselijke naam die zich richt tot de hele Belgische bevolking. Bedoeling: de aandacht vestigen op de alomtegenwoordigheid van partnergeweld en zoveel mogelijk mensen aanmoedigen de nummers in hun telefoon op te slaan, zelfs als zij zich niet direct of onmiddellijk betrokken voelen.
 
“Het fluorescerende groen van de visuals werd gekozen vanwege de maximale visuele impact, maar ook vanwege de associatie met hoop en positivisme die met de kleur groen gemaakt wordt”, aldus Sophie Gagey, business director bij Ogilvy Social.Lab. “Een QR-code maakt het gemakkelijk om het nummer op te slaan en zorgt ervoor dat de hotlines met één gebaar op alle smartphones aanwezig zijn. De campagne is ook gericht op voorlichting en bewustmaking over de verschillende vormen van geweld, zodat mensen risicosituaties kunnen herkennen. Het is de bedoeling dat iedereen zich bewust is van zijn naasten die aan geweld zijn blootgesteld of dreigen te worden blootgesteld en via de hulplijn advies inwint.
 
‘Act Against Violence’ zal zeven weken lopen. De campagne wordt gelanceerd met de projectie van de nummers op openbare gebouwen in Luik en Mechelen. Ze zal ook te zien zijn op televisie, op affiches in hotels, nachtclubs en sportcentra, op onderzetters en natuurlijk op sociale netwerken met veel interactieve en educatieve inhoud. Staan ook op het menu: Spotify en YouTube in pre-roll.
Assets :
Credits :
  • Client : Cellule Egalité des genres - SPF Justice
  • Contacts : Sophie Poidlins, Sarah Schlitz
  • Agency : Ogilvy Social.Lab
  • CD : Jan Teulingkx
  • Creation : Clémentine Bailly
  • Creation : Marine Quéré
  • Creation : Rebecca Valicon
  • Creation : Eva Cywinski
  • Creation : Gregory Ginterdaele
  • Creation : Antoinette Ribas
  • Creative Support : An Kestens, Pieter Decanniere
  • Design : Salvatore Vullo, Xavier Vanderplancke, Anne DeBruyne
  • Creative Management : Gabriela Toader
  • Account Team : Sophie Gagey, Sofie Sermon, Evelyne Dony, Marthe Gilissen, Michelle Thewissen
  • Strategy : Julie Frederickx, Victoria Van Wymeersch
  • PR : Laura Verbeelen
  • Paid Social (Media) : Loredana Polito, Léopold Lannoy, Elliot Steed, Martin Leten
  • Media Agency : Mediacom
  • ATL : Géraldine Dellicourt, Jehtro Calomme, Corinne Verstraete
  • Influence : Margot Feiner
  • Technical Advisory : Antoine Snyers
  • Production : Marianne Demeuleneire, Frank Machtelinckx
  • Film Production Company : Who killed Joe?