Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Bonka Circus zonder sociale druk voor Lazarus

Zondag 7 November 2021

Bonka Circus zonder sociale druk voor Lazarus

Als het om alcohol gaat, is de sociale druk vaak enorm, vooral bij jongeren, van wie er heel wat geen frisdrank of water durven te bestellen als ze met vrienden uitgaan, uit angst om de hele avond gepest te worden. Om al wie niet wil ‘drinken’ te helpen, heeft Bonka Circus samen met Lazarus een pasklaar antwoord bedacht. Dat hoopt het duo in te burgeren als een nieuwe reflex met een groot potentieel om komaf te maken met schuldgevoelens en complexen.

“Neen, dank je, geen alcohol voor mij vanavond, ik ga een cola on the rocks nemen”. “Fair enough”. “En voor mij een Gin tonic, maar dan zonder Gin!” “Fair enough”. Aldus het antwoord dat Bonka Circus bedacht voor Lazarus, een proefproject rond slim drinken, het resultaat van een samenwerking tussen Tweeperenboom, de AB InBev Foundation en de stad Leuven. “Met dit project willen de initiatiefnemers de trend van overmatig alcoholgebruik in de stad keren, door op een intelligentere manier met alcohol om te gaan”, zegt Jesse Vanophalvens, CD van Bonka Circus. “Het doel is om tegen 2022 het onverantwoorde alcoholgebruik in Leuven met 10% te verminderen.”
 
Het hopelijk magische antwoord werd de hele week in de studentenstad geïntroduceerd via een samenwerking met ‘Generation M’, het programma op MNM, dat het startschot voor de campagne gaf, 20m2 en wild postering, inserts en bierkaartjes, posts op de sociale media, een speciale website en, last but not least, een verborgen cameravideo in cafés in de stad om studenten te confronteren met de druk die zij uitoefenen op hun vrienden die niet willen drinken.
 
“De verborgen camera spreekt voor zichzelf. Hieruit blijkt duidelijk dat het voor jongeren vandaag moeilijk, zo niet onmogelijk is om bijvoorbeeld een rondje bier over te slaan en een glas water te bestellen. Degenen die dat op ons verzoek toch deden, werden onmiddellijk uitgelachen.”
 
Naast de “Fair enough” reflex heeft Bonka Circus ook een nieuw teken gecreëerd, bedoeld om diegenen die een alcoholvrij drankje willen in staat te stellen om dat net zo gemakkelijk te doen als datgene waarmee studenten op afstand hun bier bestellen: “Door met één hand een ‘omgekeerde komma’ te vormen, kunnen studenten voortaan een alcoholvrije pint bestellen, dankzij de medewerking van alle caféhouders op de Oude Markt, en niet te vergeten hun personeel, aan wie we het teken geleerd hebben. “Fair Enough”, inderdaad.
Assets :
Credits :
  • Client : Tweeperenboom
  • Contacts : Lies Lambert, Roel Van Caenegem
  • Agency : Bonka Circus
  • Strategic Director : Peter Verbiest
  • CD : Vincent Jansen
  • CD : Jesse Vanophalvens
  • Creation : Lennert Vedts
  • Creation : Catherine Hermans
  • Account Manager : Kristof Debacker
  • Design : Gilles Valkenborg
  • Film Production Company : Zmo Productions
  • PR : FLRISH