Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Happiness/Canon : "ReStory"

Vrijdag 22 Oktober 2021

Happiness/Canon :

Vorige zomer werd ons land getroffen door een van de meest verwoestende overstromingen uit zijn geschiedenis. De materiële schade aan huizen, auto’s en meubels is niet te overzien, maar ook ontelbaar veel voorwerpen van minder financiële waarde gingen verloren. Denk maar aan familie- en vakantiefoto’s. Daarom bedacht Happiness met de steun van Canon ‘ReStory’, een project dat de ambitie koestert om deze herinneringen op fotopapier zo goed en zo kwaad mogelijk te herstellen.

“Tijdens de gigantische opruimingswerken zagen we op het televisiejournaal bijzonder emotionele interviews”, aldus Geoffrey Hantson, chief creative officer van Happiness Brussels. “Slachtoffers vertelden dat de overstroming niet alleen volledige buurten had weggeveegd, maar ook duizenden herinneringen. Duizenden foto’s en albums werden door het kolkende water meegesleurd en zwaar beschadigd. Natuurlijk is dat veel minder erg dan al die levens die verloren gingen. En ook de financiële schade is miniem, in vergelijking met ganse huizen die zijn ingestort. Maar al die duizenden beschadigde foto’s, verloren herinneringen en verhalen… die hebben wél een enorm hoge emotionele waarde. En dáár konden we samen met CANON en andere partners wél iets aan doen: zoveel mogelijk van die beschadigde foto’s herstellen. Om zo een kleine steen te verleggen in het emotioneel herstel van de regio.”
 
‘ReStory’ berust op een platform waar de mensen die door de overstromingen beschadigde foto’s hebben, zich kenbaar kunnen maken, waarna ze opnieuw gecontacteerd zullen worden om hun foto’s te laten restaureren. Het project is het resultaat van een gezamenlijk initiatief van Canon, het laboratorium ‘Object Care’ en meerdere vrijwillige digitale retoucheurs. Bedoeling is de foto’s zo goed mogelijk in hun oorspronkelijke staat te herstellen door middel van een droog- en effenprocédé, gevolgd door manuele digitale correcties.
 
De traffic naar het platform wordt gegenereerd door een ontroerende online videoreportage. Die blikt terug op de chronologie van de events en een expo tijdens de ‘Photo Days’ op Brussels Expo op 22, 23 en 24 oktober. Er hoort ook een 2m²-affichage- en perscampagne bij in de getroffen regio.
 
“Bij Canon kennen we de emotionele kracht van beelden en de verhalen die erbij horen”, besluit Jacco Leurs, managing director van Canon. “Daarom ook steunt Canon het ReStory programma voor de restauratie van foto's en we geraakt waren door de verhalen die erbij horen. Zo kunnen deze mensen hun herinneringen intact houden en kunnen we helpen om hun verdriet wat verzachten.”
Assets :
Credits :
  • Client : Canon
  • Contact : Filip Vandenbempt
  • Agency : Happiness Brussels
  • Account Director : Mattias Vermeire
  • Account Manager : Coline Hercot, Morgane Juget
  • CD : Geoffrey Hantson
  • CD : Katrien Bottez
  • Creation : Thibaut Castaing
  • Creation : Gil Gauniaux
  • Photographer : Stéphane Opdenbosch
  • Director : Simon Schuurman
  • Editor : Simon Schuurman
  • Head of Production : Bart Vande Maele
  • Producers : Dominique Turnbull, Pascal Delfosse
  • Head of Design : Dries Lauwers
  • Design : Emilie Wauthelet
  • Soundtrack : Jaan Hantson
  • Music : Jaan Hantson
  • Photo Editor : Antoine Melis/Tom Vandewiele
  • Labo : Object Care
  • Psychologist : Lotte Smets
  • Special thanks : Lien de Leenheer