Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Havas neemt zijn tijd voor Jacqmotte

Zondag 17 Oktober 2021

Havas neemt zijn tijd voor Jacqmotte

In onze always on samenleving staat onze verhouding tot de tijd harder onder druk dan ooit en dat gaat ten koste van onze levenskwaliteit. Op basis van dit insight werkten Havas Brussels en Jacobs Douwe Egberts een brand purpose uit die de Belgen aanzet om hun tijd opnieuw in handen te nemen.

“Jacqmotte was op een kritisch punt beland”, aldus Morgane Hoogaert, account bij Havas Brussels, bij wijze van inleiding. “Het merk werd communicatiegewijs niet echt meer ondersteund en geraakte stilaan in de vergetelheid bij de consumenten die geleidelijk ouder werden. Het was dus de hoogste tijd om de penetratiegraad te verhogen en het Brusselse koffiemerk te herpositioneren op de markt van de ‘grounds and beans’.”
 
“We hebben nauw samengewerkt met het team van Jacqmotte om de plaats en de rol van het merk in het dagelijks leven van de Belgen te herdefiniëren”, vervolgt CD Hugo Battistel. “Eén ding bleek duidelijk uit de verschillende studies: we hebben allemaal behoefte om te ontsnappen aan het keurslijf van ons ‘always on’ leven, om opnieuw tijd voor onszelf te nemen – quality time bovendien. Bijvoorbeeld door de tijd te nemen voor een echte kop koffie. ‘Quality needs time’: ons idee was geboren.”
 
‘Kwaliteit vraagt tijd’ berust op een tv-spot die ongetwijfeld veel families zal aanspreken. “Op creatief vlak vloeide het centrale idee voort uit een simpele vaststelling: als je wat afstand neemt en naar je leven kijkt, wordt duidelijk hoe absurd de permanente ratrace is”, vervolgt Hugo Battistel. “Vandaar het gezin dat ziet hoe zinloos hun ochtend in sneltreintempo is en besluit om zichzelf wat quality time te gunnen om een echte kop koffie te drinken. De regie van Trevor McMahan die eerst nerveus is en dan opeens vertraagt, benadrukt deze bewustwording perfect. Dat doet ook de muziek van de Brusselse groep Konoba die de herwonnen levenskwaliteit als we eindelijk onze tijd nemen illustreert.”
 
Naast de tv-spot omvat de campagne ook een aanzienlijk DOOH-luik in heel Brussel, de thuisstad van Jacqmotte, met gepersonaliseerde boodschappen naargelang de ligging (zoals in een zone 30), alsook OLV en SoMe.
 
“We hebben ook kleine ‘Oddly Satisfying’ video’s gemaakt voor de sociale netwerken. Die zetten mensen aan om enkele seconden te vertragen”, besluit Hugo Battistel. “Het heeft enige tijd geduurd voor dit grootscheepse project er was, maar dat is al bij al normaal met zo’n baseline.”
Assets :
Credits :
  • Client : Jacobs Douwe Egberts
  • Contacts : Vanessa Barba, Oriana Servais, Maxime Moiens, Céline Veldeman
  • Agency : Havas Worldwide Brussels
  • CD : Hugo Battistel
  • CD : Stephane Daniel
  • Creation : Minou van de Kerkchove
  • Creation : Jean-Luc Soille
  • Creation : Wim Provoost
  • Strategy : Cazper Wozniak
  • Account Team : Ellen Sonck, Morgane Hoogaert
  • TV Producer Agency : Bram Busschots
  • Film Production Company : Who killed Joe?
  • Director : Trevor MacMahan
  • Photographer : Jonathan Steelandt
  • Music : Konoba
  • Sound : PAN studio