Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Air & Cap48 go pro

Donderdag 4 September 2014

Air & Cap48 go pro

Air maakte een nieuwe sensibiliseringscampagne voor Cap48. Die gaat vooraf aan de verkoop van de ondertussen vertrouwde Cap48 Post-Its en streeft naar een betere integratie van mensen met een handicap in het leven van alledag.

Eric Hollander, chairman & executive CD van Air Brussels: “Dit jaar brengt de campagne hulde aan iemand die meestal totaal vergeten wordt: de mama van een gehandicapt kind; die heeft nooit een moment rust, ook al krijgt ze er de liefde die haar met haar kind verenigt voor in de plaats.” Een juiste vaststelling en een sterk insight, vertaald in een al even straf concept. Hollander legt uit: “Mama zijn van een gehandicapt kind is topsport. Er komen lichamelijke kracht, specifiek en technisch materiaal aan te pas en het vergt concentratie en veel zelfvertrouwen, zodat het kind en de anderen niets merken van eventuele twijfels.”
 
En wie extreme sport zegt, denkt na associatie aan GoPro, een miniatuurcamera die aan zowat alles bevestigd kan worden. Dat levert beelden op waarbij de toeschouwer de indruk krijgt dat hij zich midden in de actie bevindt, terwijl hij dezelfde sensaties en emoties ervaart als de atleet, in dit geval de mama van de kleine Johanna. “Vertrekkende van deze techniek hebben we gedurende 24u de dagelijkse marathon van Stéphanie en haar veertienjarige gehandicapte dochter Johanna gevolgd. In de drie spots zien we hoe de meest alledaagse handelingen transformeren tot een extreme sport, als je een gehandicapt kind hebt. Zonder overbodige emotie, noch bedrieglijke trucage, maar met camera’s op de rolstoel of beelden van de protagonisten om de realiteit van de inspanningen die Stéphanie en haar dochter leveren zo getrouw mogelijk weer te geven, net zoals de nauwe band en verstandhouding die tussen hen bestaat.”
 
Straf. Een ander woord is er niet om te beschrijven wat je ervaart als je naar de drie producties kijkt. Dat gevoel wordt nog versterkt door de making of die Air online zette en waarin duidelijk wordt hoe perfectionistisch de creatieven waren bij hun werk (bravo, mijnheer Julien ‘Scouze’ Riviezzo en Sébastien ‘Stronghead’ Verliefde) die een beroep deden op een gehandicapte om alles mee te regisseren.
 
“Het concept is inderdaad doorgetrokken tot en met de keuze van de regisseur”, bevestigt en besluit Hollander. “Naast het feit dat hij een professionele wakeboarder is en een van de GoPro-goeroes op YouTube, heeft coregisseur Mitch Bergsma een bijzonder levensverhaal. Hij is doofstom van bij zijn geboorte en staat symbool voor integratie en grensverleggende moed. Een verrassend detail dat extra kracht geeft aan een al even verrassende spot. Zeker als je weet dat zijn moeder, die hem op al zijn verplaatsingen vergezelt, een boek aan het schrijven is over de moeilijkheden die bij de opvoeding van een kind met een handicap komen kijken.”
 
Naast de drie tv-spots en hun making of, omvat de campagne ook drie prints en radiospots. Er is ook een activeringscampagne voorzien. Die zal onder andere gebaseerd zijn op de berichten en tweets van Stéphanie en Johanna tijdens hun dagelijkse ‘marathon’. De berichten zullen in real time uitgezonden worden tijdens verschillende RTBF-programma’s.
Assets :
Credits :