Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

DDB met een sausje voor Recupel

Zondag 6 Juni 2021

DDB met een sausje voor Recupel

Als we Recupel mogen geloven, zijn Belgen zeer bedreven in het recycleren van wat er in hun koelkast zit. Als het toestel zelf afgedaan heeft, is dat een heel ander verhaal, waaraan de vzw graag een gelukkiger einde zou breien. DDB bedacht een briljante ontknoping voor deze cold case.

“De briefing was even eenvoudig als uitdagend: Belgen weten niet altijd wat ze moeten doen met hun koelkast of diepvriezer als die de geest geeft”, aldus Kwint De Meyer, de CD van DDB. “Het is nochtans heel belangrijk die correct te recycleren, want de CO²-uitstoot van een slecht gerecycleerde koelkast komt overeen met een autorit van 7.500 km, de afstand van Brussel tot New Delhi. Als je dat met 200.000 vermenigvuldigt – het aantal koelkasten dat elk jaar slecht gerecycleerd wordt in België – snap je dat er dringend nood was aan een nieuwe beklijvende sensibiliseringscampagne.”
 
Zeker omdat de oplossing eenvoudig is en samen te vatten valt in een label, dat van Recupel. Als dat aanwezig is, bijvoorbeeld op het nieuwe exemplaar dat je op het oog hebt, weet je zeker dat de oude in goede handen zal zijn. “Het gebeurt niet elke week dat een koelkast in panne valt of de geest geeft”, vervolgt de CD. “We zochten dus een middel dat er moest voor zorgen dat de campagne zolang mogelijk blijft hangen. In plaats van een klassieke campagne die twee weken op televisie, de radio of via affichage loopt. We creëerden een nieuw medium: de koelkast zelf.”
 
DDB kwam op het idee een nieuw sausmerk te creëren: “Sauspotten staan maanden in de koelkast en worden regelmatig gebruikt”, aldus Kwint De Meyer. “Ze zijn dus de perfecte drager om de boodschap van Recupel ontelbare keren te herhalen.” De sauzen worden verdeeld in de Delhaize-boxen.
 
Naast de sauzen zelf omvat de campagne advertenties in de dagbladpers en advertorials die ze lanceren als een echt nieuw merk, een online video waarin chef-kok Sofie Dumon en haar dochter Grace ontdekken hoe belangrijk het is om je koelkast correct te recycleren.
 
“Voor ons allemaal, maar ook om te vermijden dat de toekomstige generaties met een milieuramp geconfronteerd worden”, besluit Kwint De Meyer. “Moeder en dochter volgen de ontmanteling van de koelkast en haar nieuwe leven, dankzij Recupel en zijn partners. Hun beslissing is duidelijk: wees geen ‘anda-loser, maar ‘mayo-nice’ voor het milieu.
Assets :
Credits :
  • Client : Recupel
  • Contacts : Annelies Evens, Tallita Ortiz de la Torre, Sofie De Vlieger, Valerie Simon
  • Agency : DVLR DDB
  • CD : Kwint De Meyer
  • Creation : Jonas Caluwé
  • Creation : Jan Schoofs
  • Creation : Lennie De Troyer
  • Creation : Catherine Hermans
  • Creation : Nicolas De Beauffort
  • Creation : Wim Provoost
  • Copy Fr : Yannick Pringels
  • Strategy : Fiona Boyle, Dieter Riemaker
  • Connection Planning : Fiona Boyle
  • Account Management : Silvie Erzeel, Alice Simon, Annelies Schrevens, Flup Coppens
  • Design : Glenn Vanhasselt, Sven Verfaille, Sébastien Tirot
  • Mac Artist : Joël Kockaert
  • Traffic Planner : Hélène Koole
  • Delivery : Ben Loits, De Duytsche, Dealcourier
  • Film Production Company : MAKE
  • Head of AV Production : Mieke Vandewalle
  • Producers : Femke Timmers, Cindy De Mooter
  • Advertorial : Gicom (Sandrine de Vooght)
  • Media : Zigt (Sofie Van Craen & Ellen Bosmans), E-Talking (Arnout Everaert), MMD Delhaize (Julie Parisel)
  • Production sauce : La Moutarderie
  • Storage : Stockhabo Ice