Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

TBWA poëtisch voor Play Sports

Zondag 28 Maart 2021

TBWA poëtisch voor Play Sports

Nog nooit in de geschiedenis van de competitie kregen zoveel teams toegang tot de play-offs 1, en dus de kans om de ultieme titel in de wacht te slepen. De laatste dagen van het kampioenschap beloven dan ook spannend te worden, ook al wordt het feest dan wat bedorven door een ongenode gast van dienst die iedereen ondertussen kent. Om zoveel mogelijk supporters voor de buis te verzamelen, deed Play Sports, in samenwerking met TBWA, een beroep op een paar van de vurigste en meest poëtische twaalfde mannen.

Elk jaar zetten Play Sports, het sportaanbod van Telenet, en TBWA een uitgebreide campagne in om de apotheose van het Belgisch voetbalkampioenschap, de begeerde en bekeken play-offs 1 te promoten. “Dit jaar belooft de 'weg naar' de play-offs spannender te worden dan de wedstrijden zelf”, analyseert Max Fauconnier, account director van TBWA. “De teams aan de top van het klassement zijn verwikkeld in een nek aan nek race: uiterst spannend, ook voor de supporters (alleen de eerste vier teams gaan door naar de play-offs 1, nvdr). Daarom hebben we dit seizoen besloten om in te spelen op dit enthousiasme en zoveel mogelijk mensen aan te moedigen om zich zonder verder uitstel te abonneren op Play Sports in de aanloop naar dit momentum.”
 
Helaas vereist de verdomde (en aanslepende) gezondheidscrisis dat de laatste wedstrijden opnieuw achter gesloten deuren worden gespeeld. Dat kan zelfs de meest fervente supporters ontmoedigen: er gaat immers niets boven een live match in het echt, met een (NA) biertje in de ene hand en een vuvuzela in de andere. Daarom bedacht TBWA een nieuwe tactiek.
 
“De echte emotie zit bij de supporters en deze passie voor hun club die ze al te lang niet hebben kunnen uiten”, vervolgt de account director. “Daarom zijn we op zoek gegaan naar de meest vurige onder hen, diegenen die deze onaflatende passie voor hun team het beste konden uitdrukken. Want Genialiteit moet gezien worden.”
 
Het gaat om de muzikanten Jan Paternoster, Guido Belcanto en Dikke, de kunstenaar Kamagurka en de schrijver Bert Moerman. Max Fauconnier: “Dat zijn allemaal gepassioneerde voetbalfans, die, net als al de rest, hun favoriete team al lange tijd niet meer in levenden lijve aan het werk gezien hebben. Dat belet hen niet hun ploegen te blijven steunen via het scherm. Om alle andere supporters ervan te overtuigen hetzelfde te doen, kwamen ze alle vijf overeen om hun liefde voor hun club te vertalen in een poëtische oproep, elk in hun eigen unieke stijl. Een ode aan hun club, de spelers, het stadion, de sfeer, het plezier, het verdriet, de vriendschap, de onvergetelijke momenten en al het moois van voetbal.”
 
Dat leverde evenveel tv-spots en online video’s voor de sociale media op, aangevuld met een radioluik en print. “De artiesten gaven uiting aan hun liefde voor hun club op een plek waar ze dat al geruime tijd niet meer gedaan hadden: op het podium”, besluit creatief Thomas De Vreese, die het concept samen met Dieter Vanhoof bedacht. “Elk optreden werd live vastgelegd, terwijl iconische voetbalbeelden op de artiesten en op het podium werden geprojecteerd.”
 
Voor de anekdote: Thomas De Vreese is een fervent supporter van KAA Gent, dat dit seizoen nogal wat nederlagen te verwerken kreeg. Het werken aan een briefing voor de play-offs was dan ook een ware marteling voor de creatief. Dat is echter helemaal niet aan de campagne te zien of te horen.
Assets :
Credits :
  • Client : Telenet
  • Contacts : Anûk Van der Steen, Jorgen Vranken
  • Agency : TBWA
  • CD : Jeroen Bostoen
  • Creation : Thomas De Vreese
  • Creation : Dieter Vanhoof
  • Account Team : Max Fauconnier, Thijs Muësen
  • Traffic : Laurie Herbots
  • Film Production Company : AKA De Mensen
  • Director : Tom Willems
  • Executive Producer : Eline Rousseau
  • Producer : Rana Cools
  • Senior Rédacteur : Bram Vandendriessche
  • DOP : Edouard Valette
  • 2nd AC : Letizia Giorgi
  • Production Assistant : Lara Vromman
  • Projections : Studio Regie
  • Sound : Feras Daouk
  • Sound Radio : Neal Willaert
  • H&MU : Yente Verheyen
  • Editor : Kobe Van Baekel
  • Sound Design : Eli Sundermann
  • Grading : Tom Mulder
  • Media Agency : PHD
  • Strategic Director : David Driesmans
  • Digital Media Planner : Axelle Ballieu