Fr
Close

Campaigns

mortierbrigade haalt de bezem erdoor voor Zij-kant

Zondag 14 Maart 2021

mortierbrigade haalt de bezem erdoor voor Zij-kant

In België zorgen acht op tien vrouwen elke dag voor de kinderen, de ouderen, het eten en het huishouden. Bovenop hun betaalde job nemen ze zowat 75% van alle – onbetaalde – taken voor hun rekening. Ter gelegenheid van Equal Pay Day 2021 op 25 maart maakte mortierbrigade een sensibiliseringscampagne voor Zij-kant.

“Met de quarantaine en het thuiswerk kwamen er veel gezinstaken bij de dagelijkse routine en helaas zijn de genderstereotypen sterker verankerd dan ooit”, aldus Zij-kant. “De statistieken over het coronaverlof voor ouders zijn veelzeggend: dat werd bijna exclusief opgenomen door vrouwen. 71% om precies te zijn. De taakverdeling liet al te wensen over, maar de pandemie stuurde de vrouwen terug naar de haard. Dat heeft zware gevolgen voor hun carrière en hun loon.”
 
Ter gelegenheid van Equal Pay Day 2021 wilde mortierbrigade dit actuele en zeer reële gegeven aangrijpen om vrouwen en mannen aan het denken te zetten. Daartoe creëerde de brigade een bijzonder sprekende campagne die vertrekt vanuit zeer herkenbare en realistische gezinssituaties. “De campagnebeelden werden gemaakt in echte gezinnen”, vervolgt CD Joost Berends. “De gereputeerde fotograaf Jef Boes vereeuwigde vaders die geconcentreerd achter hun scherm zitten, terwijl moeder en kinderen in de chaos verdwijnen.” Beide visuals worden in affichage gebruikt.
 
De campagnevideo die online verspreid wordt, toont kinderen die zonder gêne hun vader en moeder in volle videocall onderbreken. Dat kan een keer grappig of schattig zijn, maar wordt al snel bijzonder irritant. Die irritatie en zelfs ondraaglijkheid wordt perfect geïllustreerd door de belpop klassieker ‘I can't live in a living room’ van Red Zebra dat bij hoge uitzondering gebruikt mocht worden om de campagne te illustreren.
 
“We wilden niet de zoveelste coronacampagne die het over deze ‘moeilijke periode’ zou hebben”, vervolgt de CD. “We wilden integendeel dat het probleem onmiddellijk duidelijk zou zijn en dat het zowel vrouwen als mannen aan het denken zou zetten, zodat iedereen zou begrijpen dat deze ongelijkheid gemakkelijk kan worden vermeden door de huishoudelijke taken evenwichtig te verdelen.”
 
De campagne zit bijzonder goed in elkaar. Zonder de trashy of smakeloze elementen waarvan mortierbrigade en Zij-kant de afgelopen jaren gebruikgemaakt hadden. “We proberen altijd een maximale impact te halen met de Equal Pay Day campagnes, omdat we veel mensen willen bereiken met weinig middelen”, besluit Joost Berends. “Soms is dat op een ongepolijste toon. Maar we hebben ook heel poëtische spots gemaakt, denk maar aan de zwartwit spot met Amazon Eve. Deze keer hebben we gekozen voor een heel realistische aanpak die iedereen herkent dankzij de context van het coronavirus. De aanpak zelf zegt genoeg; het was niet nodig daar nog iets aan toe te voegen of extra te dramatiseren. Hoe realitistischer, hoe beter.”


Assets :
Credits :
  • Client : Zijkant – Equal Pay Day
  • Contacts : Vera Claes, Julie Van Garsse
  • Agency : MORTIERBRIGADE
  • CD : Jens Mortier, Joost Berends, Philippe De Ceuster
  • Creation : Morgane Choppinet
  • Creation : Toon Vanpoucke
  • Strategy : Laura Deknock
  • Head of Production : Charlotte Coddens
  • Producer : Margaux Mariens
  • Cross Media Designer : Kaatje Schreurs
  • DTP : Sophie Bayeul
  • Photo Production Company : Initials LA
  • Photographer : Jef Boes
  • Producer : Lise Everaert
  • Film Production Company : Caviar
  • Director : Leander Hanssen, Jr.
  • Executive Producer : Eva Van Riet
  • Music : Red Zebra - I Can't Live in a Living Room