Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Wunderman/Mazda : "Drive Thru"

Zondag 17 Januari 2021

Wunderman/Mazda :

Door de gezondheidsmaatregelen moesten de autoconstructeurs en hun bureaus dit jaar veel verbeelding aan de dag leggen om de traditionele en belangrijke afspraak van de Brussels Motor Show niet te missen. De meesten vonden een online alternatief – het ene al geslaagder en creatiever dan het andere. Mazda en Wunderman Thompson van hun kant komen met een echt salon – met een enkel merk, maar wel in ’t echt.

Zoals alle grootscheepse events werd de Brussels Motor Show 2021 het slachtoffer van de pandemie: het Salon werd helemaal geannuleerd. Dat was een dikke streep door de rekening van de sector (en niet alleen die van de autofabrikanten, maar ook heel wat andere, zoals de eventsector). Er moest dus een alternatief worden gevonden, met de duidelijk nog steeds kostbare hulp van onze bureaus.
 
Terwijl de meeste constructeurs logischerwijs hun toevlucht zochten tot een online initiatief, met veel Augmented Reality, was er een duo dat op beide fronten speelde: live en virtueel. “De Mazda Auto Show heeft inderdaad plaatsgevonden”, zegt Manuel Ostyn, de CD van Wunderman Thompson. “Dit jaar stelde het Japanse merk zich inderdaad voor tijdens zijn eigen show, georganiseerd in samenwerking met New Balls Please, in drive-in-modus.” Je moest maar op het idee komen.
 
De ‘Mazda Drive Thru Experience’ vond plaats op 8 en 9 januari op de parking van de Makro in Sint-Pieters-Leeuw. Manuel Ostyn: “Twee dagen lang organiseerden we een heuse autoshow in ‘Drive Thru’ modus, met respect voor alle geldende gezondheidsmaatregelen. Aan boord van hun auto, en dus in hun bubbel, konden bezoekers (klanten van de winkels in de buurt, prospects en zorgvuldig uitgekozen 'carfluencers', nvdr) een route volgen waarop ze alle nieuwe modellen van Mazda konden ontdekken.”
 
Dat gebeurde met veel oog voor detail: bij de ingang ontving elke bezoeker een folder met QR-codes, waarmee hij voor elk model een video rond de belangrijkste kenmerken kon bekijken. Slim!
 
Het ‘Drive-In Autosalon’ werd aangekondigd via tv-spots, 2 m2-affichage, advertenties en banners, uiteraard aangevuld met sociale media. Een aftermovie, een tweede golf tv-spots en de eerder genoemde influencers genereren traffic naar mazda.be, waar de salonvoorwaarden nog steeds van kracht zijn.
 
“Gezien de uitdagingen waarmee de automarkt te maken heeft, was het 'Mazda Drive Thru'-concept de perfecte oplossing voor een ervaring die aansloot bij de Mazda-spirit en die erin slaagde interesse te wekken voor het virtuele salon, waar we dezelfde persoonlijke service en dezelfde voorwaarden aanbieden als op het Autosalon van Brussel, in een coronaproof context ”, besluiten Veroniek Hesters en Tom Verbruggen, respectievelijk marketing & communicatiedirecteur en marketingdirecteur van Mazda.
Assets :
Credits :
  • Client : Mazda BELUX
  • Contacts : Veroniek Hesters, Tom Verbruggen, Bruce Crombez, Sarah Standaert, Susan Bosmans
  • Agency : VML Belgium
  • Event Agency : New Balls Please
  • CD : Manuel Ostyn
  • CD : Pieter Staes
  • Creation : Pim Smeets
  • Creation : Robbin De Waij
  • Account Team : Tom Thijs, Fee De Bock, Diede Michiels
  • Strategy : Tom Vingerhoets, Alexander Koolberg
  • Copy Nl : m de Block & Joeri Quinet
  • Copy Fr : Jérôme Van Den Broeck & Yves Donceel
  • Design Team : Matthias Berghmans, Steven De Loenen, Bert Beckers, Katrien Muller, Kay Karremans, Kelly Catteeuw, Trevis Janssen
  • Motion : Karel Van Gucht
  • Developer : Giele Cools, Joran Schaefer
  • UI/UX : Yannick De Haes, Jeroen Michiels
  • DTP : Anja Van den Broeck, Jan-Bart Debruyne, Theo Hagtingius
  • Print Producer : Sofie Verschaeren
  • Agency Producer : Ingeborg Van Hoof
  • Production Director : Michaël Bombeeck
  • DOP : Pieter Neirynck
  • Focus Puller : Pieter-Jan Neirynck
  • Ronin : Stijn Beckers
  • Drone Operator : Tomas Hoste