Fr
Close

Campaigns

Digizik pakt uit met Tipik

Zondag 8 November 2020

Digizik pakt uit met Tipik

Op 7 september lanceerde de RTBF Tipik, een nieuw merk en een nieuw drie-in-een aanbod (radio, tv en internet) speciaal bedoeld voor Generation Y, verrezen uit de as van La Deux en Pure. Deze première verdiende een campagne op maat van haar ambitie.

“Het merk en de campagne zijn grotendeels intern ontwikkeld, maar in co-creatie met Gédéon, een Parijs bureau dat gespecialiseerd is in Brand Design, en met Digizik, met wie we regelmatig samenwerken als het om digitale ontwikkelingen gaat”, aldus Vincent Crabbé, marketing & communication director van de RTBF. “Zodra we de nieuwe merknaam gekozen hadden, waren zij de twee hoofdpartners voor de uitrol ervan. Gédéon kreeg de missie om het merkuniversum te ontwikkelen en Digizik om ons te begeleiden in het stimuleren van ideeën ter attentie van jongvolwassenen, een van zijn specialiteiten.”
 
Zo’n in onze contreien en in Europa ongeziene lancering die gebaseerd is op twee bestaande en gevestigde formats die tot dan toe duidelijk onderscheiden waren, was enkel mogelijk met een ijzersterk lanceringsplan.
 
“We hebben de marketingaanpak in twee verdeeld”, aldus Vincent Crabbé. “Enerzijds moesten we het publiek van Pure en La Deux begeleiden bij de verandering. Een bruuske breuk van vandaag op morgen zou te overweldigend geweest zijn voor beide doelgroepen die gedreven werden door een te verschillende dynamiek. Het gevaar dat ze zouden afhaken was ook te groot. Prioriteit nummer een was dus hen gerust te stellen over het feit dat ze een belangrijk deel van hun beleving op La Deux of Pure zouden behouden, en pas daarna de eigen innovaties van Tipik in de verf zetten. De tweede benadering is bedoeld om nieuwe doelgroepen te veroveren.”
 
Om de eerste doelstelling te veroveren steunen de marketing & communication director en zijn troepen op het media-ecosysteem van het huis, zowel op de radio als via televisie en digital. En dan is er nog het CRM-luik. De verovering van nieuwe jongvolwassenen gebeurt vooral online en via OOH. incent Crabbé: “Bovenop onze media die toch potentieel hebben om externe doelgroepen te bereiken, liep de wervingscampagne logischerwijze via digital. We gebruiken ook enorm veel affichage, in de stad, de metro, de stations, tot op de bussen en trams toe. We vertrekken van het principe dat jongvolwassenen een actieve doelgroep in beweging zijn, ook al moeten we nu gezien de huidige omstandigheden de campagne voortdurend bijsturen.”
 
Dat brengt ons bij de drie nieuwe promotievideo’s die momenteel online en op televisie te zien zijn. Een nieuwe cruciale etappe in de uitrol van het nieuwe merk. “Het doel is echt om het publiek voor het merk te identificeren, net zoals de basis van wat het wil bieden. Het idee was niet om simpelweg het product te tonen, wel om de essentie van het aanbod te benadrukken. Dat gebeurt aan de hand van drie situaties waarmee jongvolwassenen zichzelf kunnen identificeren op basis van hun leeftijd. Elke situatie kan worden gelinkt aan een specifiek kenmerk van het Tipik-aanbod, waardoor de gezochte profielen zich emotioneel aangesproken zullen voelen door het merk.”
 
“We staan duidelijk aan het begin van een lang proces, maar de eerste tekenen zijn positief. Op het eerste gezicht hebben we tot dusver weinig luisteraars verloren, wat op voorhand niet gegarandeerd was. Voor de rest maken we eind dit jaar voor het eerst de balans op, aan de hand van de eerste posttests van de campagne. We zijn benieuwd, want het blijft toch een gok. We kennen geen vergelijkbare voorbeelden, toch niet op Europees niveau. Doordat we een drievoudig merk hebben dat tv, radio en digital omvat, moesten we onze hele interne werkwijze in vraag stellen. Maar het is een project dat ons zeer nauw aan het hart ligt en we zullen er alles aan doen om er een succes van te maken.”


Assets :
Credits :
  • Client : RTBF TIPIK
  • Contacts : Corinne Perlmann & Céline Cocq
  • Agency : DIGIZIK
  • Managing Director : François Charles & Gregory Lefillatre
  • Account Director : Justine Cuylits
  • CD : Eliott Duckers
  • Creation : Juliette Debruxelles
  • Account Manager : Margaux Singer
  • Director : Nicolas Galoux
  • Production Director : Sarah Notard
  • Social Media Strategist : Alexandre Vanderhaegen
  • Web Design & Dev : Juliette Delpech
  • Executive Production : Huggy Production
  • DOP : Tristan Galand
  • Sound : Bleu Nuit