Fr
Close

Campaigns

Darwin tussen de generaties voor Recupel

Zondag 18 Oktober 2020

Darwin tussen de generaties voor Recupel

De grondstoffen voor tuingereedschap en elektrisch doe-het-zelf materiaal, zoals koper, worden steeds zeldzamer. Daardoor zou de toekomstige productie van deze tools in het gedrang kunnen komen en dat zou concrete gevolgen kunnen hebben voor onze kinderen en kleinkinderen. Om te vermijden dat de generaties van morgen in schapen moeten investeren om hun gras te maaien, vatte Recupel in samenwerking met Darwin de koe bij de hoorns.

“Om te vermijden dat grondstoffen uitgeput zouden geraken en om zorg te dragen voor het milieu, kunnen we ons tuingereedschap en elektrisch doe-het-zelf materiaal doorgeven, herstellen of recycleren”, begint Recupel. “Het recyclagepotentieel is enorm. Niet minder dan 4,8 miljoen ongebruikte elektrische en elektronische toestellen liggen stof te verzamelen in tuinhuisjes, garages en kelders. Dat is goed voor 2000 ton koper dat gerecupereerd kan worden.”
 
Om het grote publiek voor de problematiek te sensibiliseren, vroeg de vzw die in België instaat voor het inzamelen en recycleren van gebruikte huishoudtoestellen en lampen aan Darwin om een overtuigende campagne zonder opgestoken vingertje te bedenken. Een heikele opdracht die Darwin vlekkeloos volbracht.
 
Klaartje Galle, de CD van het bureau, legt uit: “Doelstelling is het milieu beter te respecteren en schaarste van grondstoffen te vermijden. Veel mensen recycleren al voor de generaties van morgen. Wij noemen ze de Generatie R en mobiliseren ze zodat ze ook de rest zouden aanmoedigen. Daarom hebben we een motiverende campagne ontworpen met als knipoog een schaap als plaatsvervangende grasmachine.”
 
“De campagne ging van start op 14 oktober, ter gelegenheid van de International E-Waste Day die moet sensibiliseren voor de problematiek, met een advertentie in de dagbladpers”, vervolgt de CD. “Vervolgens was ze te zien in de pers, op de verkooppunten en de sociale media, en ook te horen op de radio.”
 
“Recycleren is iets wat je doet voor de volgende generatie”, besluit Eva Maes, account director van Darwin. “Om voor hen een schoon en gezond milieu achter te laten, zonder dat er een tekort aan grondstoffen dreigt. Veel mensen hebben dat al perfect begrepen en recycleren vanzelf. Zij zijn onze woordvoerders die het grote publiek uitnodigen om hun voorbeeld te volgen en hun ongebruikte gereedschap te gaan afgeven op de specifieke inzamelpunten.”


Assets :
Credits :
  • Client : Recupel
  • Contacts : Annelies Evens, Tallita Ortiz de la Torre, Valérie Simon, Medina Boufekane, Saar Bentein
  • Agency : DARWIN BBDO
  • CD : Klaartje Galle
  • Creation : Mathijs Bettens
  • Creation : Jan Schraeyen
  • Creation : Olivier Roland
  • Account Team : Eva Maes, Marianne Janssens
  • Strategy : Barbara De Laet
  • Digital : Arnout Everaert
  • Graphic Design : Frank Schauwaerts
  • Studio : Sarah Van Wylick, François Radermecker
  • Photo Production : Bounce Rocks
  • Photographer : Daniil Lavroski
  • Radio Production Company : Sonhouse