Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

FamousGrey/Volvo : "Be Safe Be Late"

Zaterdag 22 Augustus 2020

FamousGrey/Volvo :

Met ‘Be Safe Be Late’ willen Volvo en FamousGrey van de eerste schooldag de veiligste dag van het jaar maken. De campagne moedigt de ouders aan om op 1 september iets later te beginnen werken. Zo is er die dag iets minder verkeer op het spitsuur en is het veiliger op de weg.

“De ochtenddrukte op de eerste schooldag is nog chaotischer dan op andere dagen: mensen moeten hun kinderen tijdig op school afzetten en moeten op tijd op hun werk zijn”, legt FamousGrey uit. “Ouders staan dus onder druk en daardoor rijden ze sneller. Ze nemen meer risico’s, waardoor de kans op ongevallen aanzienlijk toeneemt. Op basis van die vaststelling hebben we een campagne bedacht voor Volvo die mensen wil aanmoedigen 1 september op een relaxtere manier te bekijken en er de veiligste dag van het jaar van te maken.”
 
‘Be Safe Be Late’ hangt samen met een onderzoek dat Volvo Cars bestelde bij iVox, waaruit blijkt dat 25% van de werknemers met schoolgaande kinderen aangeeft bang te zijn dat ze te laat op het werk zullen komen op de eerste schooldag. Dat geldt al helemaal als de kinderen op de kleuterschool zitten. 49% van de respondenten zegt minder oplettend of minder voorzichtig te rijden als ze gehaast zijn.
 
En toch zegt bijna de helft van de werknemers dat er op de eerste schooldag geen enkele bijzondere maatregel wordt getroffen. Ongeveer 40% van de Belgische werknemers met schoolgaande kinderen zegt dat de eerste schooldag een gewone werkdag is. Meer dan een op vijf (22%) neemt een dag vrij en slechts een op vijf (19%) begint iets later te werken.
 
“We moeten nadenken over de manier waarop we naar 1 september kijken en over de manier waarop we ons werk daarmee combineren”, aldus Wim Maes, managing director van Volvo Cars Belux. “In Zweden hebben ze daar een mooi woord voor: ‘omtanke’, wat zorgvuldigheid betekent, een levensvisie die impliceert dat je aandachtiger bent en de dingen vanuit een andere hoek bekijkt. Deze kijk op het leven staat centraal in alles wat we bij Volvo Cars doen en verkeersveiligheid is een hoofdpijler. We moeten op een andere manier naar 1 september kijken, het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Als werkgever kunnen we de emoties en de stress van ouders op de eerste schooldag niet wegnemen, maar we kunnen er wel rekening mee houden.”
 
Daartoe werkte FamousGrey dus een boodschap uit om ouders en hun werkgevers op te roepen die dag flexibiliteit aan de dag te leggen. Met soepelere uren zullen ouders al wat rustiger en minder gestresst zijn tijdens de ochtendrush.
 
De sterren van ‘Be Safe Be Late’ zijn natuurlijk de kinderen, onze belangrijkste passagiers. De beelden die het werk zijn van Frieke Janssens, worden verspreid via de sociale netwerken en DOOH. Binnenkort volgt een radiospot. De Volvo-ambassadeurs en content creators zullen het initiatief ook steunen. De influencer campagne werd opgezet in samenwerking met Famous Relations.
 
“Op 1 september beginnen Volvo Car Belux en alle Belgische concessiehouders iets later te werken”, besluit het bureau. “Maar de campagne richt zich tot alle bedrijven, want als iedereen dit initiatief steunt, zal de impact des te groter zijn. Daarom hebben we een platform gemaakt waar werkgevers het nodige communicatiemateriaal over het item kunnen downloaden.”
Assets :
Credits :
  • Client : Volvo Cars Belux
  • Contacts : Balder D’hondt, Lolita Swanet, René Aerts Jr.
  • Agency : FamousGrey
  • CD : Peter Ampe
  • Creation : Yana Gestels
  • Creation : Zoe De Priester
  • Account Team : Olivia Naudts, Matthias Roose, Klaartje Vanmulders
  • Strategic Planner : Floris Adriaenssens
  • Production Director : Charlotte Bodson
  • RTV Producer : Marie Libouton
  • Production Cy : Bounce Rocks
  • Executive Producer : Roxane Lemaire
  • Producer : Lauranne Crahay
  • Photographer : Frieke Janssens
  • Post-Production Cy : FamousGrey Productions
  • Editor : Sven Vanhee, Jasper De Ryck
  • Post-producer : Sara De Grave
  • Soundstudio : FamousGrey Productions
  • Web Team : Nele Boets, Stijn Swinnen, Kaspar Verstraete
  • DTP : Anne-Sophie Tonnelier
  • PR Agency : Famous Relations
  • PR Team : Kathy Van Looy, Déborah De Klerck, Astrid Mattelaer
  • Media Agency : Mindshare
  • Media Contact : Charlotte Massa