Fr
Close

Campaigns

Air instemmend voor Amnesty

Zondag 28 Juni 2020

Air instemmend voor Amnesty

Amnesty International lanceerde in samenwerking met Air en L’Union voor het PR-luik ‘#JDIWI’, een campagne die jonge mannen van 15 tot 25 jaar duidelijke criteria wil aanreiken met betrekking tot seksuele instemming. Ze omvat tien regels die via de sociale netwerken gedeeld worden door bekende persoonlijkheden die de jongeren aanspreken.

Amnesty dat sensibiliseert voor seksuele instemming bij jongeren, da’s ongebruikelijk. “Amnesty bindt de strijd aan met ongelijkheid en voor de mensenrechten”, aldus Romain Felix, CD bij Air. “Soms moet je niet aan het andere eind van de wereld kijken om vast te stellen dat die rechten ook bij ons nog elke dag met de voeten worden getreden. In België gebeuren er bijna 100 verkrachtingen per dag en in amper 10% van de gevallen wordt klacht ingediend. De plegers van seksueel geweld blijven dus heel vaak ongestraft en de slachtoffers krijgen geen genoegdoening.”
 
Met ‘#JDIWI’ wilden Air en zijn klant de betekenis van verkrachting en instemming opnieuw onder de aandacht brengen. “Als het over verkrachting gaat, denkt iedereen aan het gewelddadige beeld van een meisje dat in een somber straatje aangevallen wordt. Hoewel het een reëel beeld is, is het niet representatief voor de realiteit. Het is een stereotype dat wijdverspreid is binnen onze samenleving, vaak bij de jongeren die de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer leggen.”
 
De CD verwijst naar het vaak aangehaalde voorwendsel dat wil dat het slachtoffer niet duidelijk genoeg neen gezegd heeft. Of dat ook als een vrouw neen zegt, dat vaak toch ja betekent. Of de betreurenswaardige drogreden dat het slachtoffer de dader uitgedaagd heeft met haar sexy kledij, of omdat je als vrouw toch niet alleen op straat moet lopen ’s avonds, enzovoort.
 
«”Zo bestaan er ook clichés over mannelijk gedrag, zoals het feit dat ze hun seksuele drang niet zouden kunnen beheersen”, vervolgt Romain Felix. Daar voegt Amnesty aan toe dat jongeren bijzonder hard lijden onder de problematiek en dat er nog steeds een taboe hangt rond geweld waarvan jonge meisjes het slachtoffer worden.
 
Uit al deze informatie werden een briefing en duidelijke doelstellingen gedistilleerd: hoe kan komaf worden gemaakt met misvattingen over verkrachting en instemming bij de 15-25-jarigen én hoe kan de straffeloosheid bij de daders bestreden worden? Het antwoord ligt in het aanreiken van bakens, criteria, in plaats van te culpabiliseren, wat echter niet betekent dat de daders van hun verantwoordelijkheid ontheven worden.
 
“We hebben besloten te doen wat miljoenen jongeren doen als een woord hun niet bevalt, bedenken ze gewoon een ander”, aldus de CD. “Een nieuwe ‘ja’, een ‘ja’ die alle situaties vertegenwoordigt waar je hem eerst moet horen voor je iets doet, kortom, een JDIWI.”
 
De sensibiliseringscampagne is opgebouwd rond dat nieuwe woord, met de bedoeling het te laten opnemen in de woordenschat van een hele generatie en dat staat voor tien gouden regels. Die gelden altijd en voor iedereen, ook voor koppels.
 
De tien regels staan op een specifiek platform en worden verspreid via alle kanalen die jongeren aanspreken. Er hoort een PR-luik van L’Union bij.
 
De campagne wordt ook uitgedragen door populaire jonge mannen bij de 15-25-jarigen, zoals de Belgische vloggers ‘GuiHome vous détend’ en ‘Abdel En Vrai’. Ze verspreiden ook visuals met de tien gouden regels, met de hulp van kompanen als JeanJass, Mochélan, Venlo, le 77, James Deano, The Magician, BeaDiallo, Mourade Zeguendi, enzovoort.


Assets :
Credits :
  • Client : Amnesty International Belgique
  • Contacts : Zoé Spriet, Valérie Michaux
  • Agency : AIR BRUSSELS
  • Account Team : Pauline Heraly, Laurie Parres-Albert
  • Strategy : Charlotte Keup
  • CD : AIR Creative Council
  • Creation : John Benois
  • Creation : Karel De Mulder
  • Creation : Arnaud Bailly
  • Creation : Romain Félix
  • Design : Chantal Gillet, Clara Climent
  • PR Agency : L’Union