Fr
Close

Campaigns

Happiness vereeuwigt kippenvelmoment voor Canon

Zondag 21 Juni 2020

Happiness vereeuwigt kippenvelmoment voor Canon

‘#FirstHug’ is een gevoelige campagne van Happiness voor Canon. Een goed idee dat proactief ingezet en perfect uitgevoerd werd door het bureau, met de juiste adverteerder, de juiste fotografe, de juiste partners en de juiste bedoelingen.

“Het idee is ontstaan uit een noodzaak en een gevoel dat sterk leefde bij het bureau, bij Roxane en Pieter, bij Katrien Bottez en mezelf: de behoefte en noodzaak om onze dierbaren na zoveel tijd heel hard te knuffelen”, aldus Geoffrey Hantson, chief creative officer van Happiness (die verwijst naar de lockdown en de creatieven Roxane Schneider en Pieter Claeys, en CD, Katrien Bottez). “We dachten dat de meeste mensen wellicht dezelfde behoefte deelden en dat het geweldig zou zijn die eerste knuffels te vereeuwigen.”
 
Daarop gingen Hantson en zijn troepen op zoek naar de juiste mensen om hun project in de praktijk te brengen. “Soms staan de dingen in de sterren geschreven. Een dag nadat het idee geboren werd zagen we een interview met Lieve Blancquaert en wisten we meteen, zij is de ideale fotografe voor dit idee. Het was heel intuïtief. Dus heb ik Lieve gebeld en binnen de 10 seconden was ze mee. Ze had ook zelf zo’n ongelooflijke nood om nog eens wat mensen innig vast te pakken. De gedachte alleen al dat we die eerste omhelzingen gingen kunnen vastleggen bracht al tranen in de ogen. Bovendien is Lieve als fotografe al jaren Canon-ambassadrice, dus ook die link was heel snel gelegd. En ook Canon België stond meteen achter het idee.”
 
Daarmee was het proces in gang gezet. “Belangrijk om te weten is dat dit idee heel snel steeds groter werd”, vervolgt Hantson. “Lieve Blancquaert heeft een connectie naar de VRT, waarmee ze het #FirstHugs gedeeld heeft. Ook zij waren meteen zo enthousiast dat het ganse idee inmiddels ook een speciaal tv-programma wordt. Dus de ganse shoot, de mensen die elkaar knuffelen en hun ‘backstories’ – wie ze zijn, hoelang het geleden is, waarom net hun knuffel zo belangrijk is, enzovoort.”
 
‘Hou me nog eens vast’ wordt uitgezonden op 21 juni. Sterren van de dag zijn een grootmoeder die al 12 weken voor het eerst oma is maar nog nooit haar eerste kleinkind heeft kunnen vasthouden. Twee broers en een zus, allemaal boven de 70, die elkaar al 13 weken niet meer hadden gezien of vastgepakt, twee beste vrienden, een mama die heel erg ziek geweest is en haar dochter, enzovoort. “De casting van de mensen werd georganiseerd samen met de VRT. Er kwam een oproep via radio, internet, etc. Een zoektocht naar intieme, schone, verhalen van mensen die ongelooflijk veel nood hebben aan een eerste omhelzing sinds heel lang. Zoveel mooie verhalen. Er werden veel tranen van vreugde gelaten in de studio. Canon België post de komende weken telkens een beeld met telkens de backstory erbij.”
 
Om ervoor te zorgen dat het een echt eerste weerzien werd, zorgden de fotografe en de crew ervoor dat de mensen die elkaar gingen vastpakken, elkaar ook écht niet op voorhand konden zien – dus ze kregen een verschillend uur van aankomst, verschillende plek om even te wachten. Zodat die eerste échte ontmoeting en die eerste échte knuffel meteen voor de lens was. "Ongelooflijk intens, echt. Ongelooflijk emotioneel. Dat eerste moment duurde ook echt telkens maar een 30-tal seconden he… Maar dat voel je echt in die foto’s, de intensiteit van dat eerste moment”, besluit Hantson.


Assets :
Credits :
  • Client : Canon
  • Contacts : Bruno Winnen, Filip Vandenbempt, Aris Arakelian
  • Agency : HAPPINESS BRUSSELS
  • Executive Creative Management : Karen Corrigan
  • CD : Geoffrey Hantson
  • CD : Katrien Bottez
  • Creation : Roxane Schneider
  • Creation : Pieter Claeys
  • Account : Mattias Vermeire
  • Photographer : Lieve Blancquaert
  • Production : Dominique Turnbull, Arthur De Wachter
  • Motion : Simon Schuurman, Remke Faber
  • Music : Jaan Hantson