Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Ogilvy Social.Lab doet veel voor NRJ

Zondag 26 April 2020

Ogilvy Social.Lab doet veel voor NRJ

Ogilvy Social.Lab maakte een eerste campagne voor NRJ in Franstalig België. Doelstelling: de perceptie veranderen en het imago van de Franstalige radio verfijnen. Die gaat meer dan ooit prat op zijn Belgische verankering, maar vervult ook zijn entertainende missie, door de beste hits van het moment te draaien. Een winnende combinatie, als we de CIM-cijfers mogen geloven.

Volgens de laatste CIM-studie groeide het marktaandeel van NRJ in Franstalig België van 6,1% tot 7,2%. Daarmee stootte de zender door tot de eerste plaats op de doelgroep van de 12-34-jarigen. “Deze cijfers tonen dat we op de goede weg zijn”, aldus Miguel Aguza, marketingdirecteur van NGroup. “In deze crisistijd vervult NRJ meer dan ooit zijn rol als begeleider en entertainer. Op deze twee punten focust de nieuwe campagne. We beloven onze luisteraars dat ze zich de hele dag lang kunnen ontspannen e amuseren, door te luisteren naar de beste hits van het moment.”
 
Voor de nieuwe campagne deed de marketingdirecteur voor het eerst een beroep op Ogilvy Social.Lab: “We wisten dat we met de ambitie die we koesteren voor deze campagne, bovenop de traditionele media nood hadden aan een sterke expertise in sociale media die zou kunnen bijdragen aan onze doelstelling om de perceptie van het merk te veranderen, zonder echter de kwaliteit en de impact van onze communicatie in de andere traditionele media te verwaarlozen”, aldus Aguza. “We wilden eenheid en coherentie. Ik had toen ik ngo bij Ikea werkte al kunnen kennismaken met de kwaliteiten van de strategische en creatieve teams bij Ogilvy Social.Lab. De keuze lag dus voor de hand en er kwam geen competitie aan te pas.”
 
De campagne werd gemaakt in samenwerking met het productiehuis Les Mecs. Ze legt de nadruk op de authenticiteit en sympathie van de presentatoren, terwijl de zender in het verleden vooral gebruikmaakte van de sterren van de dag. Miguel Aguza: “In september 2019 heeft NRJ een verandering van zijn strategie en programmarooster ingezet, om alvast de vereiste perceptieverandering voor de groei van het merk in België mogelijk te maken. Muziek en hits blijven essentieel, maar de doelgroep moest worden verruimd naar een ouder bereik, de 18-44-jarigen om precies te zijn. Daarom moest het entertainmentaanbod worden versterkt. Dat berustte op twee belangrijke assen, met eers de creatie van drie grote shows ("Wake Up Show", "C’Cauet" en "Les Fous Duroy", nvdr) en vervolgens de spotlights op ons toegankelijke team van presentatoren: authentiek, sympathiek en vooral Belgisch. Dat was een manier om komaf te maken met het verkeerde imago van te commerciële Franse zender dat we te vaak opgeplakt kregen.”
 
Vandaar de gimmick "Mais Pas Que !" die voortaan toegevoegd wordt aan de historische baseline ‘Hit Music Only!’, in de tv-spots, advertenties, in digital en op de sociale media. “Hopelijk ook in de bioscoop en via affichage’, besluit de marketingdirecteur.
Assets :
Credits :
  • Client : NRJ
  • Contacts : Sophie Evrard, Hugues Hamelynck, Solenn Bouw, Laure Di Francesco, Miguel Aguza
  • Agency : Ogilvy Social.Lab
  • Creation : Bill Bilquin
  • Creation : Clémentine Bailly
  • Creation : Marine Quéré
  • Creation : Xavier Vanderplancke
  • Creation : Anne De Bruyne
  • Account Team : Christophe Crasselts, Sabrina Schuller, Gaëlle Dehenain
  • Media : Mathieu De Moor, Roberto Tomasi, Shaheena Kassam