Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

LDV ontcijfert TikTok voor JBC

Zondag 29 Maart 2020

LDV ontcijfert TikTok voor JBC

Nu we verplicht thuis moeten blijven, zitten we met z’n allen meer dan ooit voor ons scherm. De ouders om thuis te werken, hun kinderen om te telenetwerken, hoogstwaarschijnlijk via TikTok. Een fenomeen dat bij beide generaties niet dezelfde bekendheid geniet.

“TikTok telt ondertussen meer dan een miljard actieve gebruikers, vooral kinderen”, begint Tomas Sweertvaegher. Strategy director bij LDV. “Het is een fenomeen geworden dat ouders niet meer kunnen negeren. Nu we allemaal thuiszitten en kinderen (nog) meer tijd doorbrengen op de sociale netwerken al helemaal niet. Net als ik vinden heel wat ouders het belangrijk te weten wat er daar gebeurt en hoe ze de veiligheid van hun kinderen kunnen verzekeren.”
 
Daarom zette JBC in samenwerking met het Antwerpse bureau het platform WhattheTikTok.be online en dat richt zich speciaal tot ouders. “JBC is een bewust familiaal merk en elk Belgisch gezin steunen, zit in onze genen”, vervolgen de CEO’s van de keten, Ann en Bart Claes. “TikTok is heel populair binnen gezinnen en daarom hebben we dit platform gecreëerd, net zoals de ‘TikTok Talk’, om de legitieme vragen van ouders te beantwoorden.”
 
Naast de tips&tricks over het gebruik van de app, vinden ouders op WhattheTikTok.be ook praktisch advies en ‘do's & don't’ over de manier waarop ze er met hun kinderen kunnen over praten, hoe ze een profiel kunnen aanmaken in private modus, hoe ze samen met hun kroost kunnen checken wat die op TikTok gepost hebben, enzovoort.
 
“Die tips&tricks werden niet geïmproviseerd”, aldus de strategy director. “Ze zijn het resultaat van een samenwerking met diverse onafhankelijke experts, zoals Niels van Paemel van Child Focus en Elke Boudry van Mediawijs. We kregen ook de hulp van MediaNest.be, de organisatie die ouders helpt in hun mediaopvoeding. Tot slot werkten we ook met Tom De Leyn van Ugent die onderzoek voert naar de online privacy van jongeren. We hebben al die kennis samengebracht op WhattheTikTok.be.”
 
De ‘TikTok Talk’ richt zich tot de kinderen. “Het is een beetje zoals het traditionele ‘bloemetjes en bijtjes’ gesprek, maar dan in sociale mediaversie”, besluit creatief Vivienne Mak. “We weten allemaal hoe belangrijk het is om met onze kinderen over seksuele opvoeding te praten. Maar na onze diverse contacten met de experts, is gebleken dat sociale mediavoorlichting vandaag even belangrijk is. Zo kunnen kinderen leren wat hoort en wat niet. Daarom starten we de ‘TikTok Talk ook op de sociale media en andere platformen.”
 
De lancering van het geheel wordt ondersteund door een online video, alsook door celebrities en influencers met kinderen, zoals Tanja Dexters, Lindsey Pfaff, Nele Somers en Tiany Kirilof. Sinds 23 maart zetten die video’s met hun kinderen op TikTok. Veel lockdownplezier!
Assets :
Credits :
  • Client : JBC
  • Agency : LDV United
  • Account Team : Ineke Beeckmans, Julie Oostvogels, Dimitri Mundorff
  • Strategy : Tomas Sweertvaegher, Frieke Trompet
  • CD : Dries De bruyn
  • CD : Dennis Vandewalle
  • Creation : Manon Penné
  • Creation : Vivienne Mak
  • Design : Jeffrey Uten, Stijn Voeten
  • Website : Sam Serrien
  • Film Production Company : DIPLOMAT
  • PR : MMBSY