Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Air klaarwakker voor het AWSR

Zondag 23 Februari 2020

Air klaarwakker voor het AWSR

Air ontwikkelde een eerste sensibiliseringscampagne voor het Waals bureau voor Verkeersveiligheid (AWSR). Bedoeling: ons ervan bewustmaken dat er nog altijd niets boven een goede nachtrust gaat om een ongeval te vermijden.

Volgens een onderzoek van Eurostat in achttien landen, zijn Belgen de tweede grootste consumenten van schermen buiten het werk. Dat heeft een impact op de duur van onze slaaptijd en maken dat vermoeidheid aan de basis ligt van een ongeval met lichamelijk letsel op zes.
 
Op basis van dit insight kwamen de creatieven van Air met ‘Slaaplekker, goede reis’, de eerste campagne van het bureau voor de adverteerder. “Tijdens de pitch was Air het enige bureau dat er niet voor gekozen had om de ‘power nap’ te promoten”, aldus Anne Salmon, communicatiedirectrice bij het AWSR. “Omdat ze vonden dat het een pleister op een houten been is en dat het fundamentele probleem het almaar toenemende slaapgebrek bij de Waalse bevolking is.”
 
De campagne omvat affichage langs de snelwegen, radio en sociale netwerken. Daarin ontdekken we wat er zo nefast is voor de slaap van velen onder ons (en niet alleen de jongeren): schermmisbruik ’s nachts, waardoor almaar meer Belgen minder dan 7u per nacht slapen, met alle nefaste gevolgen van dien.
 
“Op Instagram loopt een creatieve aanpak parallel met de actie”, aldus co-CD Karel de Mulder. “De stories duiken op net op het moment waarop mensen scrollen alsof ze het einde van de Instagram-feed willen bereiken en herinneren de gebruikers er met een knipoog aan dat ze misschien beter zouden gaan slapen.”
 
Langs de snelwegen legden de creatieven zich toe op de creatie van de meest leesbare en impactvolle affiches bij 120km/uur.
 
“Dat is de eerste etappe in een progress van een team met een typograaf, een expert in bewijzering, een neuropsycholoog en een designer”, besluit Félix Romain, co-CD van Air. “Het lettertype, de kleur en de wording dragen bij tot de creatie van affiches die geen ongevallen veroorzaken als je ze probeert te lezen. Die zullen worden getest en met de verzamelde gegevens zullen ze campagne na campagne geoptimaliseerd worden.”
 
In afwachting kunnen we je alleen maar aanrijden om tijdig onder de wol te kruipen.
Assets :
Credits :
  • Client : AWSR
  • Contacts : Françoise Guillaume, Anne Salmon, Elodie Guidet
  • Agency : Air
  • CD : AIR Creative Council
  • Creation : Arnaud Bailly
  • Creation : Romain Félix
  • Creation : Karel De Mulder
  • Creation : John Benois
  • Special thanks to : Olivier Maquenne, Ferdinand Bouillard, Han Verschaeren, Boris Delire, Renaud Goossens, Charlotte Keup, Pauline Heraly, Laurie Parres-Albert, Louis Gheysens et Clara Climent
  • Radio Production Company : Raygun