Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Lielens plagieert voor Bebat en Ovam

Zondag 27 Oktober 2019

Lielens plagieert voor Bebat en Ovam

In Vlaanderen heeft een gemiddeld gezin 160 batterijen in huis, waarvan 30 lege. Dat betekent dat er miljoenen batterijen vergeten in schuiven liggen of in toestellen zitten. Om de Vlamingen aan te moedigen hun ongebruikte batterijen bij elkaar te zoeken en naar een inzamelpunt te brengen, bedacht Lielens een grootscheepse campagne voor Bebat en Ovam. De titel laat er geen twijfel over bestaan: het gaat om een opsporingsbericht.
 


“Naar schatting slingeren er 84 miljoen batterijen rond in de Vlaamse huizen”, aldus Sandra Wille, account director van Lielens. “Dat zijn tonnen grondstoffen die gerecycleerd zouden kunnen worden. Belgen weten weliswaar dat gebruikte batterijen gerecupereerd kunnen worden, maar aan de reflex om ze naar een inzamelpunt te brengen moet toch nog regelmatig worden herinnerd. Daarom is de hoofddoelstelling van deze campagne de gewenste gedragsverandering versnellen.”
 
De campagne omvat tv, radio, affichage, DM en online, met een reeks video’s op de sociale netwerken. “Ons creatieve concept: een gevoel van hoogdringendheid creëren door te steunen op de opsporingsberichten die je regelmatig op televisie ziet”, aldus creatief Veerle Guiljam. “We hebben de vorm en de toon van deze berichten overgenomen en aangepast aan onze doelstelling: de zoektocht naar alle gebruikte batterijen die in Vlaanderen rondslingeren.”
 
Alle codes van het genre worden gerespecteerd. Met een speciale vermelding voor de online video’s die een straf staaltje onderzoeksjournalistiek zouden kunnen zijn, met zelfs een getuige van dienst die alles gezien heeft en tot in de kleinste details zijn verhaal doet. “We personaliseren de campagne per gemeente, wat de betrokkenheid van de doelgroep nog versterkt en aanmoedigt om te handelen”, aldus de creatief. “Elke gemeente kreeg een gepersonaliseerde affiche met het aantal gezochte gebruikte batterijen. In Leuven zijn dat er 1.510.350, in Asse 405.450, in Hoeilaart 133.740…”.
 
“Wat het mediaplan betreft, er werd eerst een DM verstuurd naar alle gemeenten, intercommunales en inzamelpunten, om ze op de hoogte te brengen van het probleem. Dat deden we in de vorm van een onderzoeksdossier waarin gesuggereerd werd dat er zich belangrijke verdwijningen voordeden in hun gemeente”, besluit Sandra Wille. “Daarna startte de campagne naar het grote publiek met een opsporingsbericht op radio en televisie (op Eén), net voor en net na het nieuws. De campagne omvat ook affichage via JC Decaux en Adshel, alsook buszijden. Drie event affiches in Antwerpen en Gent maken het geheel volledig.”
Assets :
Credits :
  • Client : BEBAT, OVAM
  • Contacts : Nele Peeters, Yade Truijens (Bebat) et Frank Van Swalm, Jan Verheyen (Ovam)
  • Agency : Becoming
  • Account Team : Laura De Vylder, Amandine Hellin & Sandra Wille
  • CD : Frédéric Pousset
  • Creation : Veerle Guiljam
  • DTP : Celia Calvo Armenta
  • Film Production Company : Superette
  • Director : Kristiaan Debusscher
  • Photographer : Marcel Veelo
  • Retouches : Marcel Veelo en collaboration avec Patrick Videira
  • Radio Production Company : Sonhouse
  • Print Production : Michel Bernard
  • Online : Bubka
  • Website : Little Miss Robot