Fr
Close

Campaigns

mortierbrigade doet zijn dingding voor de MIVB

Zondag 30 Juni 2019

mortierbrigade doet zijn dingding voor de MIVB

De MIVB blijft nog steeds de beste manier om je te verplaatsen in Brussel. Om dat te bewijzen ontwikkelde mortierbrigade interactieve affiches die perfect en op unieke wijze de rol van de intercommunale vervoersmaatschappij illustreren.

“Deze week heef de MIVB een verrassing voor alle automobilisten”, aldus de CD van mortierbrigade, Joost Berends. “Iedereen die zijn auto zocht in de straten van Brussel, kreeg een tram in de plaats.
 
Daartoe voorzagen de man en zijn troepen de bushokjes van speciaal materiaal en specifieke software die de frequentie van een autosleutel herkennen en daarop reageren. Als een automobilist dus op zijn autosleutel klikt in de buurt van het systeem, krijgt hij de karakteristieke ‘dingding’ van de tram te horen, in plaats van de gebruikelijke’ bipbip’ van de auto. Sterker nog, de knipperlichten van de tram op de affiches beginnen zelfs te knipperen, precies zoals die van een auto die je opent. Boodschap: “De MIVB heeft de sleutel om Brussel in beweging te krijgen”. De bushokjes zijn tot 1 juli geïnstalleerd op strategische plaatsen in Brussel, in zones waar veel automobilisten parkeerplaats zoeken.
 
Joost Berends vervolgt: “Autobestuurders zitten nog te vaak vast in hun gewoonten. Ze blijven de auto nemen voor verplaatsingen die veel makkelijker zijn met het openbaar vervoer. Een groot deel van de automobilisten die in Brussel rondrijden, zijn op zoek naar parkeerplaats en de tijd die ze nodig hebben om hun auto kwijt te geraken, is vaak langer dan de verplaatsing zelf. Daarom deze actie: de MIVB is de sleutel om Brussel in beweging te brengen.”
 
Maar de brigade beperkte zich niet tot de bushokjes. Ze zorgde er ook voor dat een aantal ticketautomaten gratis tickets uitdeelt aan al wie voor de automaat op z’n autosleutel duwt. Een mooie gelegenheid voor elke automobilist om de metro, tram of bus te proberen.
 
“In feite willen we dat elke autosleutel reclame maakt voor de metro, tram en bus, om automobilisten ervan te overtuigen vaker het openbaar vervoer te nemen”, besluit digital creative Ramin Afshar. “Met de technologie die de frequenties van de autosleutels scant, zijn we in ons opzet geslaagd. Elke ‘bipbip’ wordt een ‘dingding’ en bijgevolg een minireclame voor de MIVB. Een autosleutel die reclame maakt voor de tram is precies de twist die we zochten.”


Assets :
Credits :
  • Social : Jonas Van Bael
  • Design : Inès Martinez, Sophie Bayeul, Vito Latorrata
  • Illustration & Animation : De Kwekerij, Barbara Vandekonijnen
  • Design & Interactive Development : Beyond
  • Director online movie : Gunter Blokken
  • Editor : Jelle Van Stroo
  • Soundstudio : Sonhouse
  • JCDecaux : Pauline Vandercam, Olivier De Bolle
  • Client : STIB - MIVB
  • Contacts : Tamara De Bruecker, Lionel Lammens, Barbara Foucart, Melisa De Wilde, Florence Manente
  • Agency : MORTIERBRIGADE
  • CD : Jens Mortier
  • CD : Joost Berends
  • CD : Philippe De Ceuster
  • Creation : Ramin Afshar
  • Creation : Danny Vissers
  • Producer : Amandine Clio
  • PR Manager : Anne-Cécile Collignon