Fr
Close

Campaigns

BBDO met de glimlach voor Ethias

Zondag 23 Juni 2019

BBDO met de glimlach voor Ethias

Honderd jaar al zorgt Ethias ervoor dat de Belgen langer leven. Aldus het besluit van BBDO na een diepgaande analyse van het DNA van de verzekeraar. Die werd gevoerd in het kader van een nieuwe merkpositionering. Al meer dan een eeuw maakt Ethias verzekeringen en al wat daar mee te maken heeft immers veel eenvoudiger en efficiënter.
 


“Om 100 jaar te kunnen leven, moet je met je tijd meegaan, anticiperen, je aanpassen”, aldus Arnaud Pitz, de CD van BBDO. Net zoals de financiële sector maakt de verzekeringssector een disruptieve fase door. Wie kan ons echt zeggen waartoe het allemaal zal leiden en in welke mate de financiële technologie alles op losse schroeven zal zetten? Ter plaatse trappelen is echter geen optie en deze campagne heeft veel meer om het lijf dan gewoon de lancering van een nieuwe baseline. Het is een boodschap die zich richt op alle Ethias-medewerkers en alle Belgen: we zijn klaar om de toekomst te omarmen met de glimlach. Van een optimistische boodschap gesproken in een context waar angst, twijfel en onzekerheid vaak de overheid halen.
 
De nieuwe baseline ‘Glimlach verzekerd’ kwam eerst aan bod in een teasing: een ethiasiaanse interpretatie van de beroemdste glimlach ter wereld: die van de Mona Lisa, op de gevel van het Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen. Vervolgens werd de officiële merkbelofte officieel gelanceerd met een tv-spot, advertenties en video’s op de sociale netwerken.
 
Arnaud Pitz: “Verzekeringen worden vaak ervaren als een noodzakelijk kwaad, geassocieerd met lastige momenten. Vaak zijn het gebeurtenissen in het leven die elke zin om te glimlachen doen vergaan: een ongeval, stormschade, autopech onderweg, enzovoort. En dan hebben we het nog niet over de paperassen. Daar houdt Ethias zijn belofte: alles op alles zetten om mensen opnieuw te laten glimlachen, wat hen verder ook overkomen is. Dat is een vrij unieke positionering in België. De meeste verzekeraars hebben het over controle, veiligheid, geruststelling. Anderen spelen in op empowerment in een poging om hun klanten status te verlenen. Bij Ethias willen we ze gewoon met een glimlach door het leven zien gaan.”
 
De nieuwe positionering wordt vertaald in een product- en dienstencampagne. “Het gaat om een evolutie, geen revolutie”, besluit de CD. “Daarom spelen de Ethiasianen altijd de hoofdrol in alle Ethias-communicaties. Ze staan symbool voor continuïteit, herkenning en attributie. Bovendien gaat er niets boven hun lichte en leuke universum om het ook te hebben over een saai product als verzekeringen.”


Assets :
Credits :
  • Client : Ethias
  • Contacts : Vincent Pécasse, Elodie Didier, Karolien Schoefs, Barbara Antinori
  • Agency : BBDO BELGIUM
  • Account Team : Catherine De Block, Eva De Gendt, Bram De Vidts, Gill Cauwenberg, Ilse Plas
  • Strategic Planning : Wouter Van den Herrewegen, Kim Leunen
  • CD : Arnaud Pitz
  • CD : Sebastien De Valck
  • Creation : Jan Schraeyen
  • Creation : Willeke Vanoirbeek
  • AD : Cristina Gesulfo, Maike Borms
  • Copy Fr : Gregory Verheyleweghen
  • Design : Jorrit Michiels
  • FInal Art : Tom Nackaerts, David Vanderbist
  • Agency Producer : Patricia Van De Kerckhove
  • 3D Production Company : Creative Conspiracy
  • Agency Video Editors : Valentin Taminiau, Dejvi Vandeveire
  • Agency Sound Producer : Nicolas Van Poeck
  • Soud Production Company : BBDO Productions
  • Music recording : Gregory Caron