Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

FamousGrey weet waarom de Walen liever kussen dan handen schudden voor Croky

Zondag 7 April 2019

FamousGrey weet waarom de Walen liever kussen dan handen schudden voor Croky

Hoe komt het dat de Franstaligen bij wijze van begroeting liever een kus dan een hand geven? De verklaring is bijzonder eenvoudig, toch als we FamousGrey mogen geloven: het heeft de maken met hun voorliefde voor Croky.

Om eraan te herinneren dat Croky een zuiver Belgisch merk met een sterke Waalse verankering is (meer bepaald dankzij zijn fabriek in Moeskroen), vroeg het chipsmerk met de papegaai aan FamousGrey om een campagne te ontwikkelen waarin de beroemde Waalse hartelijkheid centraal staat. Dat leidde tot een tv-spot en een online video die er op een grappige manier aan herinnert waarom Franstaligen elkaar omhelzen.
 
“Iedereen weet dat Walen hartelijk zijn”, aldus Jonathan d’Oultremont , de creatief die het concept bedacht. “In het zuidelijke landsgedeelte geeft iedereen elkaar een kus bij wijze van begroeting: familie, vrienden, maar ook collega’s, buren, mannen onder elkaar en zelfs bij een eerste ontmoeting. Onze noordelijke landgenoten vinden dat soms raar, maar er is een eenvoudige reden voor: het heeft te maken met de voorliefde van de Walen voor Croky-chips. Je kunt iemand toch geen hand geven, als je overal chipskruimels op je handen hebt?”
 
Op basis van deze subtiele, maar slimme vaststelling bedacht de creatief een tv-spot met een verhaal dat in 1966 van start gaat. Dat jaar werd het merk Croky gelanceerd en beslist een jonge man met chipsvingers om zijn schoonvader een kus in plaats van een hand te geven – hoewel dat veel gebruikelijker is. “In de loop der jaren geraakt de kus almaar beter ingeburgerd in Wallonië: het wordt een nieuw gebruik. Een gewoonte die ook vandaag nog elke ontmoeting hartelijker en warmer maakt”, aldus de creatief.
 
Nog even preciseren dat de productie het werk is van FamousGrey Productions, de interne productiestructuur van het bureau die uitstekend werk geleverd heeft. Dat blijkt onder andere uit de casting en het stylisme van 1966 tot nu: onberispelijk!
 
De tv-spot is te bekijken vanaf 8 april en omvat meerdere versies: twee lange formaten van 30" en 45", alsook enkele 15’’-formats die zich elk op een specifiek decennium concentreren. De campagne wordt via de sociale media ondersteund door video en een PR-luik (van Famous Relations). Daarin ontdekken we de verschillen tussen het noordelijke en zuidelijke landsgedeelte met betrekking tot de bijzondere kusgewoonte. Om van te smullen!
Assets :
Credits :
  • DOP : Piet Deyaert
  • Camera-Assistant : Jasper De Ryck
  • Sound Engineer : Eli Sundermann
  • Post-Production : Sven Vanhee
  • 3D Animation : Postoffice Amsterdam
  • DTP : Anne-Sophie Tonnelier, Franco Scaramuzza
  • Client : Croky
  • Contacts : Tom Demeyer, Jan Claes
  • Agency : FamousGrey
  • CD : Peter Ampe
  • Creation : Jonathan d'Oultremont
  • Copy : Jonathan d’Oultremont
  • Project Leader : Marie Van Den Einde
  • Business Director : Janpieter Mels
  • PR Manager : Justine Parys, Laure Vandeghinste
  • Connection Planner : Floris Adriaenssens
  • Film Production Company : FamousGrey Productions
  • Production Director : Emily Rammant
  • Producers : Tina De Pauw, Loes Fierens
  • Director : Wim Geudens