Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

mortierbrigade telt af voor Bike for Brussels

Zondag 31 Maart 2019

mortierbrigade telt af voor Bike for Brussels

Op 28 maart duurde het nog precies 100 dagen voor de Ronde van Frankrijk 2019 vertrekt vanuit Brussel, bij wijze van eerbetoon aan de 50ste verjaardag van de eerste gele trui van Eddy Merckx. Bij zo’n uitzonderlijk evenement hoort een al even uitzonderlijke campagne van mortierbrigade.

“In het algemeen nemen 22 teams deel aan de Ronde van Frankrijk”, aldus de brigadiers. “Dit jaar werd uitzonderlijk een 23ste ploeg samengesteld in het kader van de Tourstart in onze hoofdstad. Die wordt aangevoerd door Eddy Merckx, Dumoulin, Viviani en Evenepoel, Brusselse renners die zijn voor de gelegenheid de ambassadeurs van #tourensemble en nodigen je uit om via de website tourensemble.brussels samen de grootste wielerploeg ooit te vormen.”
 
#tourensemble, een initiatief dat mortierbrigade van a tot z in goede banen leidt voor rekening van Bike for Brussels (van de creatie van visuals en video’s via PR en social) wil het aantal fietsers in Brussel aanzienlijk verhogen in de aanloop naar de Ronde van Frankrijk. Ultieme doelstelling is ervoor zorgen dat er tijdens de week van de Tourstart meer fietsen dan auto’s rijden in de hoofdstad.
 
Het gaat dus om een maatschappelijk initiatief en een heuse uitdaging die niet voor het formaat van het event moet onderdoen. “Zodra de deelnemers ingeschreven zijn via het online platform, behoren ze officieel tot de #tourensemble ploeg; ze kunnen thuis zelfs hun rugnummer afdrukken”, aldus het bureau. “Op de site toont een plan van Brussel het aantal deelnemers in real time. Kers op de taart, per ingeschreven deelnemer investeert #tourensemble een euro in een begeleidingsproject van moeders die dagelijks de fiets willen nemen.”
 
Tot het aanbreken van de grote dag wordt het initiatief ondersteund door tal van activiteiten op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Er hoort ook een uitgebreide campagne bij, met onder andere een grote persconferentie die op 28 maart plaatsvond in het gezelschap van de Brusselse Minister van Mobiliteit, Pascal Smet, en de Kannibaal zelf, maar ook affichage (A3, 2m2 en 8m2), folders, busflanken, rooftop banners, enzovoort.
 
De Brusselse groep Jacle Bow schreef ook een song voor de gelegenheid die ‘Get Yourself Together’ gedoopt werd. Last but not least voorziet het bureau een uitgebreid sociaal luik gedurende 100 dagen, met de medewerking van tien influencers die content gaan creëren en een gele fiets aan elkaar doorgeven. Die zullen ze elk signeren en uiteindelijk kan een Brusselaar het gegeerde stalen ros winnen. “De 100 volgende dagen overhandigen we ook elke dag een gele trui een aan Brusselaar die zich ertoe verbindt te gaan fietsen”, besluit de brigade. “Want in Brussel, is geel de kleur van de fiets.”
Assets :
Credits :
  • Client : Bike for Brussels
  • Contact : Sofie Walschap
  • Agency : mortierbrigade
  • CD : Jens Mortier
  • CD : Philippe De Ceuster
  • CD : Joost Berends
  • Creation : Tom Meijer
  • Creation : Jesse Van Geysel
  • Creation : Fréderic Delouvroy
  • : Frederic Zouag
  • Strategy : Dorien Mathijssen
  • Digital Strategy : Laura Deknock
  • Producer : Margot Van Daele
  • PR Manager : Anne-Cécile Collignon
  • Social : Tom Baetens, Jonas Van Bael, Laura De Mey
  • Digital Project Manager : Shaina Vanderplancke
  • Design : Wim De Dobbeleer
  • DTP : Vito Latorrata
  • Development : Dive
  • Photo Production : LA Initials
  • Director : Jan Opdekamp
  • Producer : Leen Van Reusel, Sarah Van Den Langenbergh
  • Video Production : Bert Sap
  • Producer : Camille Pollie
  • Production Campaign Song : Jacle Bow + Warner Music