Fr
Close

Campaigns

BBDO faket niet voor Carrefour

Zondag 24 Maart 2019

BBDO faket niet voor Carrefour

Bij Carrefour zijn de promoties zo buitengewoon dat ze ongelooflijk worden. Dat is het vertrekpunt van de nieuwe activeringscampagne van BBDO voor de Franse groep.

“De briefing vroeg naar een activering in de hypermarkten, met een evenement in de winkel en een prijs om te winnen”, begint Axelle Cannaert, account manager bij BBDO. “Doelstelling is de bezoekersfrequentie aan de winkel tijdens de campagne opdrijven. We willen er meer bepaald voor zorgen dat de mensen die normaal gezien twee keer per maand komen minstens drie keer komen en dat diegenen die nooit boodschappen doen bij de Carrefour-hypermarkten minstens een keer komen tijdens de periode van de actie.”
 
BBDO kwam met een verrassende creatieve oplossing: het ‘Fake News, or not?’ concept. CD Jan Dejonghe: “De activering, de wedstrijd en de promo’s zijn zo fantastisch dat het wel fake news lijkt. Toch is alles wat tijdens de campagne gecommuniceerd wordt altijd waar. Ook al lijkt het ongelooflijk, ook al is er af en toe een knipoog, want als het waar is, is het bij Carrefour.”
 
De campagne werd afgetrapt met het gratis uitdelen van… konijnen in stations. Waar of niet waar, Jan Dejonghe? “Waar! Op 13 maart deelde Carrefour wel degelijk konijnen uit in zes Belgische stations. In chocolade wel te verstaan.” Ze werden uitgedeeld met een folder, een kortingbon en een code. Daarmee kon je deelnemen aan een wedstrijd en kans maken op een hele rayon van de hypermarkt. “Per aankoopschijf van 40 euro krijgen de klanten een wedstrijdcode”, vervolgt Axelle Cannaert. “Je kon ook een code ontvangen tijdens de gratis uitdeelacties in de stations, via een flyer in de brievenbussen en door deel te nemen aan de online quiz ‘Fake News, or not?’.”
 
De code moet vervolgens gescand worden op de interactieve zuilen in de winkels, waar de deelnemers hun favoriete rayon die ze graag zouden winnen kunnen kiezen (keuze uit dertien verschillende rayons). Aan het einde van de campagne op 8 april worden vijf winnaars uitgeloot. In totaal profiteren dus 65 winnaars een heel jaar lang van hun rayon. Zo kun je bijvoorbeeld een jaar gratis zuivelproducten winnen. In totaal gaat het om een prijzenpot ter waarde van 102.500 euro.
 
De activering wordt ondersteund via 2m2 affichage, een e-mailing, een ‘Fake News’ krant, folders, instore radio en een uitgebreid luik via de sociale media, met gepersonaliseerde advertenties naar diverse doelgroepen met aangepaste producten. “Gelukkig heeft Facebook ze niet geblokkeerd”, aldus een blije Jan Dejonghe.


Assets :
Credits :
  • Client : Carrefour
  • Contacts : Dave Froidcoeur, Ophélie Content, Sophie Lerouge, David Kestermans
  • Agency : BBDO BELGIUM
  • CD : Jan Dejonghe
  • Creation : Pierre Rousseau
  • Creation : Vincent De Roose
  • Creation : Ariane Floderer
  • Creation : Giles André
  • Creation : Vincent Abrams
  • Social Creatives : Adnan Chechima, Ophélie Blockmans
  • Strategic Planner : Samuel Eggermont, Franky Willekens
  • Account Team : Désirée Van den Eynde, Lore Desmet, Sanah Walravens-Hjiyer, Daniel Schots, Axelle Cannaert
  • Design : Christophe Malotaux, Elena Haniotakis
  • DPM : Karlien Fabré
  • TV Producer : Marlies Neudt, Leslie Verbist
  • Video Editing : Dejvi Vandeveire, Jasper Vanhauwaert
  • Long Copy : Martijn Beckers, Manu De Wit
  • DTP : Ilse Degoeyse
  • Intern : Eline Delboo