Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Happiness financiert een muur voor het goede doel

Zondag 10 Maart 2019

Happiness financiert een muur voor het goede doel

De COTW is tegelijk een self promo en een campagne die toekomstige fundraising campagnes voor het goede doel wil steunen. We danken het initiatief aan Happiness Brussels dat we alvast een lonende proactiviteit toewensen.

Zondag lanceert Happiness Brussels het platform Humanitywall.media, waar bezoekers een tool vinden die bedoeld is voor de uitgevers van online content, te beginnen met nieuwssites… “Het idee komt van Pieter Claeys en Roxane Schneider (vandaag bij TBWA, nvdr), na het lezen van een artikel. Dat ging namelijk niet, door een paywall. Je kent het systeem. En dan heeft een creatief al eens een goeie reflex. Wat een ingenieus systeem eigenlijk die paywalls. Kunnen we dat niet gebruiken voor het goed van de wereld? Zoiets”, aldus Geoffrey Hantson, de ECD van het gelukkige bureau.
 
Misschien even eraan herinneren wat een paywall in feite is. Een betaalmuur is een systeem dat het mogelijk maakt de toegang tot de content van een online platform te blokkeren met behulp van een betaalsysteem. Om toegang te krijgen tot de gegeerde content moet de bezoeker een toegangsrecht betalen. Met andere woorden voor online content editors is een paywall in feit een tool om broodnodig en zeer welkom geld in te zamelen.
 
Vandaar het idee van het getalenteerde creatieve duo om deze fondsen ten dienste te stellen van slachtoffers van oorlogen, natuurrampen, humanitaire crisissen, enzovoort. “De Humanity Wall is een tool die nieuwssites kunnen inzetten als zich een ramp voordoet”, vervolgt de ECD. “In dat geval kunnen ze in plaats van hun traditionele paywall te gebruiken, de Humanity Wall activeren. Die deblokkeert de toegang tot het artikel over de ramp, maar het toegangsrecht wordt doorgestort aan een NGO of een organisatie die de slachtoffers helpt.”
 
Een briljant idee! Een ander woord is er gewoon niet. Tot dusver werd de Humanity Wall, met een ontwerp en ontwikkeling die volledig ten laste van Happiness waren; al ingevoerd door HLN.be die hem gebruikt ten voordele van het Consortium 12-12, en GrenzEcho.net. Hopelijk krijgen deze pioniers snel navolging, zowel in binnen- als in buitenland. Het internet kent immers geen grenzen.
 
De lancering van de Humanity Wall wordt ondersteund door een online video waarin de werking wordt uitgelegd en de uitgevers vervolgens uitgenodigd worden om zich in te schrijven en het systeem op hun eigen platformen te implementeren. “Voor de internationale mediagroepen kunnen we rekenen op de steun van FCB Global (het netwerk waartoe Happiness behoort, nvdr) en IPG Mediabrands die rechtstreekse contacten leggen”, besluit Geoffrey Hantson. “We hadden Humanity Wall perfect kunnen gebruiken als campagne-idee voor een uitgever of een ngo. Ik ben heel trots dat we dat niet doen en dat we het idee helemaal open-source maken. Permanent te gebruiken door iedereen die wilt, in het voordeel van iedereen die er nood aan heeft. Happiness indeed.”
Assets :
Credits :
  • Producer : Bart Vande Maele
  • Digital Producer : Kris Van Wallendael
  • Web Development : Bliss
  • Music : Epidemic
  • Agency : Happiness Brussels
  • Client : Persgroep, Grenz l’Echo, 1212
  • CEO & Executive Creative Management : Karen Corrigan
  • Account Director : Pascal Kemajou
  • CD : Geoffrey Hantson
  • CD : Katrien Bottez
  • Creation : Pieter Claeys
  • Creation : Roxane Schneider
  • Head of Design : Dries Lauwers
  • Design : Thomas Capelle, Tadeu Bossart
  • Motion : Remke Faber, Simon Schuurman
  • Head of Technology : Thomas Colliers