Fr
Close

Campaigns

mortierbrigade/Bike for Brussels : "Ook fietsers verdienen respect"

Zondag 13 Januari 2019

mortierbrigade/Bike for Brussels :

Het is niet altijd even makkelijk om in Brussel te fietsen en wie het doet kan vaak rekenen op weinig respect. Er wordt volop naar fietsers getoeterd en ze krijgen onderweg de nodige beledigingen naar hun kop geslingerd. Die zijn totaal onverdiend, want fietsers betekenen veel voor de mobiliteit en het milieu.

“146 ton CO² helpen de fietsers elke dag uitsparen in Brussel”, luidt het bij Bike for Brussels. “Dat komt overeen met meer dan 14 vrachtwagens. Brussel telt gemiddeld 210.000 fietsers per dag die elk ongeveer 4,97 km afleggen. Als je weet dat een auto het equivalent van 140g koolstofgas uitstoot per kilometer, helpt elke fiets dus 695g CO² per dag uitsparen. Dat komt overeen met 146.000 kg per dag.”
 
In zijn nieuwe campagne voor Bike for Brussels is dat de boodschap die mortierbrigade doorgeeft aan de andere weggebruikers: als je fietsers wilt beledigen, doe dat dan tenminste voor wat ze goed doen. “Met deze campagne die bedoeld is om te zorgen voor minder stress en meer hoffelijkheid in het verkeer in de hoofdstad en aldus een fietsvriendelijker klimaat te scheppen, willen we de verschillende weggebruikers ertoe aanzetten om wat meer respect voor elkaar te tonen”, zegt Joost Berends, creative director & partner van het bureau. “De positieve beledigingen worden geïllustreerd via verschillende posters met daarop sympathiek ogende monsters. Op de radio hoor je hysterische automobilisten die de fietsers uitzinnig toeschreeuwen.”
 
Last but not least wacht de automobilisten bij de Van Praetbrug een interactief paneel dat in real time het aantal fietsers dat in de hoofdstad rijdt berekent en de overeenstemmende CO²-uitstoot die dankzij hen wordt vermeden. Een sympathieke manier om te tonen dat fietsers een positieve impact hebben en de andere weggebruikers aan te moedigen om hen te respecteren.
 
De campagne start net voor het Autosalon op 19 januari. Bike for Brussels heeft er een stand, wat slim gezien is, net op het moment waarop veel mensen overwegen om een nieuwe auto te kopen. “Een ideaal moment ook om een grappige en positieve boodschap aan het adres van de fietsers te lanceren”, besluit Joost Berends hoffelijk.


Assets :
Credits :
  • Client : Bike for Brussels ( Brussel Mobiliteit – Gewestelijke overheidsdienst Brussel)
  • Contact : Sofie Walschap
  • Agency : MORTIERBRIGADE
  • CD : Jens Mortier
  • CD : Joost Berends
  • CD : Philippe De Ceuster
  • Creation : Laurie Lacourt
  • Creation : Catherine Hermans
  • Creation : Jean-Luc Soille
  • Creation : François Daubresse
  • Copy Fr : Nicolas Mouquet, Zoe De Priester
  • Producer : Margot Van Daele
  • Strategy : Dorien Mathijssen
  • PR Manager : Anne-Cécile Collignon
  • Social : Tom Baetens
  • Illustrator : Andrey Gordeev
  • DTP : Vito Latoratta, Sophie Bayeul
  • Radio Production Company : Raygun