Fr
Close

Campaigns

​Heroïsch Kommitment voor de EU

Zondag 16 December 2018

​Heroïsch Kommitment voor de EU

Kommitment, een bureauconsortium bestaande uit Air, ICF Mostra en Initiative, lanceerde een nieuwe campagne in naam van het Directoraat Generaal Communicatie bij de Europese Commissie. Doelstelling: de burgers tussen 35 en 55 jaar informeren over de manier waarop de EU grensoverschrijdende samenwerkingen tussen alledaagse helden mogelijk maakt.

“EU Protects is een campagne die gelanceerd werd in de 28 EU-lidstaten. Ze wil de burgers tussen 35 en 55 jaar informeren over de manier waarop de EU ervoor zorgt dat brandweerlieden, douaniers, en nog tal van andere ‘alledaagse helden’ kunnen samenwerken om de Europeanen, hun gezinnen en leefgemeenschappen te beschermen”, aldus het DG Comm. “. De noodzaak aan deze campagne spreekt voor zich: bescherming en veiligheid zijn meer dan ooit belangrijke bekommernissen van de Europese burger, met migratie (38%), terrorisme (29%) en de economische situatie (18%) als de drie belangrijkste. Maar ondanks deze bezorgdheid is er weinig bekend over de vele oplossingen die de EU aanreikt voor deze uitdagingen. Om deze onwetendheid aan te pakken, belicht EU Protects de cruciale rol van de EU aan de hand van authentieke, herkenbare getuigenissen van alledaagse helden die samenwerken om ervoor te zorgen dat Europa een veilige, gezonde en welvarende plek is om te leven.”
 
Het hart van de campagne waarvoor de strategie en de creatie in handen waren van Air, de institutionele knowhow van ICF Mostra en het medialuik van Initiative, bestaat uit een selectie van menselijke verhalen. Het zijn verhalen van alledaagse helden die grensoverschrijdend samenwerken om levens, banen, gemeenschappen en het milieu te redden. Elke held kreeg daarbij de vrijheid om zijn of haar rol en betrokkenheid bij het beschermingsmechanisme met eigen woorden toe te lichten. Alle verhalen samen tonen hoe de EU duizenden hulpdiensten, politie-inspecteurs, wetenschappers, sociaal werkers en natuurbeschermers met elkaar verbindt en hen over de grenzen heen laat samenwerken om het welzijn van 512 miljoen EU-burgers te beschermen.
 
“Het was een bijzonder boeiende en verrijkende ervaring”, vertelt Han Verschaeren, Creative bij Air. “We wilden de impact en meerwaarde van de EU op een uitgesproken menselijke manier in beeld brengen. EU Protects is geen corporate communicatiecampagne, maar zoomt in op de cruciale rol van de EU door op een persoonlijke, authentieke en emotionele manier met burgers te communiceren.”
 
De campagne brengt onder meer de verhalen van mensen zoals Zlatka, een Bulgaarse sociaal werker die een opvangcentrum beheert voor slachtoffers van mensensmokkel, en Eric, een Franse piloot die met een Canadair vliegtuig verwoestende bosbranden in Italië bestreed. De verzameling van verhalen wordt getoond op een online hub die toegankelijk is via. EU Protects gebruikt een combinatie van visueel pakkende online films (tien in totaal) en fascinerende geschreven verhalen om de complexe beschermingsmechanismen op een duidelijke, hapklare en boeiende manier aan de doelgroep uit te leggen.
 
“In het mismeesterde Europa van vandaag willen we het opnieuw betekenis geven”, aldus de CD van Air, Eric Hollander. “En meer bepaald een sterke emotionele band creëren tussen de staat en zijn burgers. Om dat te doen zijn we vertrokken van de fundamentele basis van het Europese concept: samenwerking tussen de lidstaten en elke Europeaan. Dat hebben we zeer concreet gemaakt.”
 
“De boodschap van #EUProtects is heel duidelijk,” besluit Amel Saebi, Project Director bij ICF Mostra. “Als EU-burger genieten we van tal van mechanismen die de EU heeft opgezet om onze veiligheid, gezondheid, leefomgeving en gemeenschap te beschermen. Dit zou onmogelijk zijn zonder het harde werk en de inzet van duizenden alledaagse helden en de globale coördinatie door de Europese Unie.”


Assets :
Credits :
  • Client : DG COMM, European Commission
  • Contacts : Mikel Landabaso, Tina Zournatzi, Sanni Olesen, Panteleimon Frantzis, Alastair Bealby, Aleksandra Kowalska
  • Agency : Kommitment, a partnership between AIR and ICF Mostra
  • CD : Eric Hollander
  • CD : Babak Hosseiny
  • Creation : Han Verschaeren
  • Creation : Ruben Van Maldeghem
  • Creation : Jean-Luc Soille
  • Creation : Hugues Legros
  • Creation : Paul Servaes
  • Creation : Marc Thomasset
  • Strategic Team : Geert Stox
  • Account Team : Ivo van der Pas, Amel Saebi, Alizée Perdaens, Irina Nikolova, Filip Sevcik, Caroline Lefevre
  • Content & Policy Team : Elena Linczenyiova, Elizabeth Tapper, Catarina Pinto, Alexandra Singer
  • Film Production Company : Wenneker.be
  • Director : Dirk Domen
  • Producer Wenneker.be : Filip Vangeffelen, Femke Verstuyft
  • Production : Greet van Thillo, Luc Debaisieux, Stephanie Deleuze
  • Distribution and Promo : Virginie Louis, Ana Aguilar, Irina Dumitrescu, Isabella Abbate
  • Media Agency : Initiative media - Maxime Dubois and Frederic van de Werve