Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

DDB smijt met deuren voor VW

Zondag 2 December 2018

DDB smijt met deuren voor VW

De bedrijfsvoertuigen van Volkswagen behoren tot de beroemdste binnen hun segment, maar door de prijzen die net iets hoger liggen dan het gemiddelde, aarzelen potentiële klanten nog al eens. Om die twijfels weg te nemen, toont Volkswagen hun kwaliteiten aan.

“Dat vrij generieke argument wordt veel gebruikt door de concurrentie”, aldus Nicolas Garpart die met zijn partner in crime, Fred Zouag, de campagne van de week op zijn naam heeft staan. “We moesten dus kiezen voor een andere benadering. Terwijl veel merken prat gaan op de kwaliteit van hun wagens, door op alle mogelijke manieren de modellen te tonen, hebben wij besloten om de klanten en de manier waarop ze hun auto gebruiken naar voren te schuiven. Doelstelling: het overwegingsniveau van de Volkswagen-bedrijfsvoertuigen in stand houden tijdens een periode waarin de prijs meer dan ooit een rol speelt.”
 
De campagne bestaat uit een reeks radiospots zoals alleen ons duo ze kan maken (we zijn dan ook fans van het eerste uur bij MM) en drie affiches met beelden van Marc Paeps. Die tonen met veel humor zelfstandigen die over bovenmenselijke krachten beschikken maar waaraan enkel de VW-bedrijfswagens weerstand bieden.
 
“Van dat insight zijn we vertrokken om een sterke en herkenbare campagne te maken”, vervolgt Fred Zouag. “We wisten dat het leven op werven geen pretje is voor de wagens. De vaklieden hebben enorme armen; het is altijd een beetje stressen als je ze de hand schudt. Je kunt je voorstellen wat een Crafter te verduren krijgt, en dan vooral zijn deuren die de hele dag door toegeslagen worden.”
 
Tot ons grote genoegen lieten de creatieven het daar niet bij en is er een tweede fase met activeringen en online video’s voorzien in de loop van december. “We gaan op ronde doorheen België voor de ‘Punching Door Tour’. Die zal halthouden op de parkings van de grote winkels voor vaklieden. Die kunnen dan testen hoe sterk ze zijn, door te proberen om de deur van de Crafter zo hard mogelijk dicht te gooien, volgens de regels van een punchbal op de kermis. Een zuil naast de Crafter geeft live de score weer. Wie wil deelnemen, kan zich op voorhand inschrijven op een live platform dat speciaal voor de gelegenheid gecreëerd werd.” De grote winnaar krijgt een mediaplan ter waarde van 5000 euro om zijn bedrijf te boosten. Er worden ook honderden tickets voor het Autosalon uitgedeeld.
 
Er wordt traffic gegenereerd naar het platform via drie online video’s. “Daar spelen we in op het universum van de fitness”, besluit Fred Zouag. “In beeld legt een arbeider uit hoe je op een werf aan je spieren kunt werken aan de hand van oefeningen zoals ‘het vullen van de kruiwagen’, het dragen van pakken, het rolheffen, enzovoort.” Om klaar te zijn om de deur van de Crafter zo hard mogelijk te kunnen dichtgooien natuurlijk! Bravo!
 
Assets :
Credits :
  • Client : Volkswagen Commercial Vehicles
  • Contacts : Bart Nyns, Roxane Liétaert
  • Agency : DVLR DDB
  • CD : Dieter De Ridder
  • CD : Naïm Baddich
  • Creation : Nicolas Gaspart
  • Creation : Frederic Zouag
  • Strategic Planner : Philippe Gerin
  • Account Team : Quentin Maryns – Pascaline Van de Perre
  • Print Producer : Brigitte Verduyckt
  • Photographer : Marc Paeps
  • Retouching : Yelle Vandenbruaene
  • Radio Production Company : Sonhouse