Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

DDB off track voor VW

Zondag 4 November 2018

DDB off track voor VW

Vandaag ligt content marketing op ieders lippen. Helaas wordt er ook veel nonsens gespuid, zowel door niet-gespecialiseerde bureaus als door hun klanten. Dat geldt alvast niet voor DDB Brussels en Volkswagen. Met ‘Off track’, een nieuwe reeks documentaires, bevestigen ze eens te meer hun expertise.

In april 2017 zetten VW n DDB de eerste episode van ‘Behind The Wheel’ online. In die documentairereeks onthulden twaalf fans van het merk a rato van een aflevering per maand hun passie voor Volkswagen. “Deze eerste reeks documentaires is ontstaan uit een proactief idee”, aldus Kenn Van Lijsebeth, de creatief van DDB die samen met Content Creative Laurent Righetti aan de basis van het concept lag. “We hadden vastgesteld dat er veel VW-fans zijn en dat ze hun passie voor het merk graag delen via de sociale netwerken. Daarom kwamen we op het idee ze de hoofdrol te geven in korte filmpjes, niet alleen om ze te bedanken voor hun trouw, maar ook om de fanbase van VW te onderhouden en uit te breiden.”
 
Het succes bleef niet uit. Gemiddeld haalde elke aflevering van ‘Behind The Wheel’ gemiddeld 4000 likes (zelfs tot 8000 voor de populairste), een serieuze krachttoer voor een klein landje als België. “Het enthousiasme voor de serie overtuigde VW om er nog een te maken, maar deze keer op basis van een briefing”, vervolgt de creatief. “Met ‘Off track’ wil VW de doelgroep vergroten door de recentste modellen in de schijnwerpers te plaatsen.” In tegenstelling tot de fans die eerder de stermodellen die per definitie ouder zijn benadrukken.
 
‘Off track’ zal zes afleveringen tellen. Chef Herwig trapt de reeks af. De kok kookte overal ter wereld backstage en in de loges van de grootste muzikanten. Dankzij zijn legendarische discretie en zijn keuken op basis van lokale producten schopte hij het tot de chef van de sterren. Toch keert hij graag terug naar de Kempen, zijn favoriete plek in België, waar hij ook veel inspiratie haalt. “‘Off track’ werd opgevat als een visuele gids die op zoek gaat naar de verborgen schoonheid van ons land. Dat gebeurt met de hulp van zes unieke Belgen, elk met hun eigen ‘off track’ verhaal. D eerste rollen van de serie nemen de kijker mee naar plaatsen die volgens de deelnemers echt de moeite lonen. Het zijn vaak heel persoonlijke, maar altijd toegankelijke plaatsen.”
 
Bij de reeks hoort een specifiek platform, waar elke roadtrip vergezeld wordt van een pak bijkomende informatie die de plaats in kwestie nog aantrekkelijker maakt. Het geheel kan bovendien prat gaan op een meesterlijke productie en regie. “’Off track’ werd bedacht en gemaakt met bijna dezelfde ploeg als ‘Behind The Wheel’”, besluit Kenn Van Lijsebeth: het productiehuis Landvogel en DOP Piet Deyaert, nu in team met Kurt De Leijer voor de regie. “Ze zijn allemaal onmisbaar voor het project, elk met hun eigen talent en persoonlijke toets, alsook een indrukwekkende expertise en vakkennis. De eerste film van 2’30 werd in een enkele dag ingeblikt.”
 
Assets :
Credits :
  • Client : Volkswagen Belgium
  • Contact : Simon De Pauw
  • CD : Odin Saillé
  • CD : Dieter De Ridder
  • Creation : Kenn Van Lijsebeth
  • Account Team : Sylvie De Couvreur, Florence Vercammen, Hans Michiels, Adeline André
  • Community Manager : Laura Bertone
  • Copy Nl : Kenn Van Lijsebeth
  • Head of Digital : Renaud Goossens
  • Content Strategic Planner : Jorian Vanvossel
  • Design : Sven Verfaille
  • TV Producers : Brigitte Verduyckt, Erik Van Overloop
  • Film Production Company : Landvogel
  • Director : Kurt De Leijer
  • Agency : DVLR DDB
  • DOP : Piet Deyaert
  • Photographer : Laura Bertone
  • Executive Producer : Thomas Cassiers
  • Producers : Yannick Verdonck, Tanguy Lijssens
  • Editor : Allard Zoetman, Glenn Renard