Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Happiness in tafelmodus voor Bru

Zondag 21 Oktober 2018

Happiness in tafelmodus voor Bru

Recent onderzoek wijst uit dat een smartphonegebruiker op vijf niet kan weerstaan aan de drang om zijn toestel boven te halen terwijl hij aan tafel zit. 82% van de respondenten vindt dat irritant en 38% bekent dat ze hun telefoon minder zouden moeten gebruiken.

“Op basis van deze vaststelling wilde Bru iets doen”, begint Philippe Fass, de CD van Happiness. “Daarom lanceerde het ‘parelende water’ de ‘Bru Tafelmodus’, een actie die mensen uitnodigt hun telefoons om te draaien als ze aan tafel zitten, om aldus niet meer te worden afgeleid en van het moment te genieten.”
 
Onlangs trokken het gelukkige bureau en zijn klant Spadel het concept nog wat verder door. Samen met de chef Tom Van Lysebettens van het Gentse restaurant Cochon De Luxe creëerden ze met name een gelijknamig menu. “Het idee achter dat exclusieve menu was klanten een gezellig en gedeeld moment bieden, waarbij ze ten volle van de maaltijd en de disgenoten konden genieten, zonder te worden afgeleid door hun telefoon. Hoe? Door hun gewoon geen enkele mogelijkheid te laten om nog naar hun scherm te kijken.”
 
Het ‘Bru Tafemodus’ menu bestond uit acht gangen en elk gerecht werd geserveerd op de achterkant van de smartphone die opeens als bord dienstdeed. Het was dus onmogelijk hem om te keren en niemand werd dus afgeleid van wat echt telde: het eten en de andere gasten. Dat waren in dit geval influencers, food bloggers en journalisten. “Ze waren uitgenodigd samen met een persoon naar keuze, zodat ze 100% van het gezelschap konden genieten en geen foto’s van hun gerechten konden maken terwijl ze aan tafel zaten. Natuurlijk communiceerden ze achteraf wel over hun ervaring en hun indrukken over deze gedragsverandering. Het is het begin van een beweging.”
 
Dankzij deze culinaire beleving wil Bru een gedragsverandering teweegbrengen en mensen aanmoedigen hun telefoon minder te gebruiken aan tafel. Het merk nodigt andere restauranthouders aan om ook voor de ‘Bru Tafelmodus’ te gaan, door een soortgelijke actie te organiseren.
 
“Het idee sluit perfect aan bij de tijdsgeest. Tafelen was nooit zo populair als vandaag, maar de smartphone is er steeds nadrukkelijker aanwezig en dat kan een etentje soms echt verstoren”, besluit Philippe Fass. “Door zich de tafelervaring opnieuw toe te eigenen legt Bru opnieuw de hand op zijn traditionele dna. Naast de Bru Tafelmodus hebben we ook tools die de beweging moeten ondersteunen bedacht: een sticker om op de achterkant van je smartphone te kleven, labels voor de deelnemende restaurants en Bru-displays, met het water aan de ene kant en je telefoon netjes opgeborgen aan de andere.”
Assets :
Credits :
  • Client : Bru
  • Contacts : Charlotte Giroud, Ann-Sophie Parmentier
  • Agency : Happiness Brussels
  • Executive Creative Management : Karen Corrigan
  • CD : Geoffrey Hantson
  • CD : Philippe Fass
  • CD : Mateusz Mroszczak
  • Creation : Michel Simos
  • Creation : Stéphane Opdenbosch
  • Creation : Morgane Choppinet
  • Creation : Toon Vanpoucke
  • Copy Fr : Catherine Quadens, Alice Amant
  • Copy Nl : Dee Verwaetermeulen, Morgane Choppinet, Jitse Verschueren
  • Senior Creative Coach : Katrien Bottez
  • Account Team : Nathalie Marchand, Camille Martin-Schmets, Amandine Donckers
  • Strategic Director : Els Raemdonck
  • Agency Producer : Sophie Gunsbourg
  • Motion Design : Remke Faber, Simon Schuurman, Matthias Vandenbosch
  • Visual Content Creator : Sumi Arcos Mina, Lisa Gadeyne
  • Retoucher : Tom Vandewiele, Xavier Dockx, Sumi Arcos Mina, Lisa Gadeyne
  • Camera Operator : Kassim Olivier, Sumi Arcos Mina, Lisa Gadeyne, Igor Gaasbeek
  • Sound Operator : Lucas Colle
  • Design : Dries Lauwers, Emilie Wauthelet, Lisa Leloux
  • DTP : Romaine Dhainaut, Kassandra Donia