Fr
Close

Campaigns

Happiness/OVK : "Blind Meters"

Zondag 23 September 2018

Happiness/OVK :

Happiness maakte een nieuwe sensibiliseringscampagne voor Ouders van Verongelukte Kinderen. Die toont voor de eerste keer letterlijk hoe blind smartphonegebruik aan het stuur maakt.

In mei won Happiness de Medialaan Fairtime Award 2018, dankzij een radio- en tv script voor een sensibiliseringsspot voor OVK. “De competitie bestaat sinds 2015 en we hebben de twee laatste edities gewonnen met OVK”, aldus de verheugde Creative Director van het gelukkige bureau, Geoffrey Hantson. “Dit soort competities is bijzonder belangrijk voor non-profit adverteerders die niet altijd over de nodige middelen beschikken. Dankzij de Medialaan Fairtime Awards krijgen ze een tv- en online campagne ter waarde van 250.000 euro aangeboden, met daar bovenop een productiebudget van 25.000 euro”, vervolgt hij.
 
De ECD gebruikten deze mogelijkheid voor de uitwerking van een nieuwe campagne rond het thema ‘Don't Text and Die’. Die campagne moet automobilisten sensibiliseren voor het levensgevaar dat smartphonegebruik achter het stuur vertegenwoordigt. “Ondanks de reeds gevoerde informatiecampagnes over de problematiek, blijven mensen sms’en en whatsappen terwijl ze rijden”, aldus Geoffrey Hantson. “Ze denken of zeggen allemaal dat een bericht sturen terwijl ze rijden, niet zo erg is en vooral dat het niet onverenigbaar is met veilig rijden.”
 
Vandaar de nieuwe campagne, ‘Blind Meters’. Die toont voor het eerst letterlijk dat deze mensen het bij het verkeerde eind hebben, en hoe! “Als je een bericht stuurt terwijl je aan het stuur zit, rijd je gedurende een bepaalde tijd blind. Hoelang hangt af van de snelheid van de auteur en de lengte van de boodschap. Dat staat voor een indrukwekkend en soms zelfs waanzinnig lange afstand", aldus Hantson. “Dat blijkt uit de tv- en bioscoopspot, maar wordt ook zwart op wit aangetoond door het platform Blindmeters.com. Daar kan iedereen een sms sturen terwijl hij of zij aan het stuur zit; je ontdekt er ook hoeveel meter of zelfs kilometer je aldus ‘blind’ afgelegd hebt.”
 
Het platform berust op een speciaal voor de gelegenheid ontwikkeld algoritme. Het doet ook een beroep op Google Maps en geolocalisatie, waardoor de gebruiker geconfronteerd wordt met een vertrouwde omgeving en de impact van de ervaring nog groter is. “Google Maps werd omgevormd tot een tekst editor omgebouwd tot een text editor en nodigt de gebruiker uit om op de wegen in zijn buurt een berichtje te typen. Het speciaal ontwikkeld lettertype is gelinkt aan de snelheidsbeperkingen op die weg, wat betekent dat degetypte woorden stretchen tot de exacte afstand die ze blind zou rijden.”
 
Het klinkt misschien ingewikkeld op papier, maar op het platform zal je meteen begrijpen hoe angstaanjagend het is. “Houd je goed vast”, besluit Hantson. “Een enkele letter getypt bij een snelheid van 90 km/u vertegenwoordigt 19,75 afgelegde meters. Bij een snelheid van 120 km/u loopt de afstand zelfs op tot 26,33 meter. Tijdens het typen van een korte boodschap als ‘Bijna thuis’ die opgesteld werd bij een snelheid van 120 km/u, leg je 287 meter af. Het al even banale ‘Ik ben onderweg’ maakt je bij dezelfde snelheid blind gedurende 395 meter.”
 
Naast de tv- en bioscoopspot wordt traffic naar Blindmeters.com gegenereerd door een virale video, met daarin enkele BV’s die blindelings hun medewerking toezegden. De campagne wordt binnenkort vertaald naar het Frans en zal internationaal verspreid worden, via de Europese partners van OVK.


Assets :
Credits :
  • Client : OVK - Ouders van Verongelukte Kinderen
  • Contacts : Koen van Wonterghem, Ellen Ruys
  • Agency : HAPPINESS BRUSSELS
  • Executive Creative Management : Karen Corrigan
  • CD : Geoffrey Hantson
  • Creative Coach : Katrien Bottez
  • Creation : Roxane Schneider
  • Creation : Pieter Claeys
  • Group Account Director : Hans Smets
  • Account Manager : Tine Van Hasselt
  • Design : Dries Lauwers
  • Typographer : Edouard Schneider – Edsnor
  • Agency Producer : Bart Vande Maele, Sophie Gunsbourg
  • Digital Production : Bliss Entertainment
  • Digital Producer : Kris Van Wallendael
  • Head of Technology : Thomas Colliers
  • Sound Production Company : Raygun
  • Composer : Peter Baert
  • Film Production Company : Latcho Drom
  • Producers : Jeroen Berx, Efrosini Spanoudis
  • Director : Christopher Ross-Kellam
  • DOP : Edgar Dubrovskiy
  • Grading : Moxy
  • Head of Motion : Remke Faber
  • Editor Social Film : Simon Schuurman, Matthias Vandenbosch