SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

​Happiness blind voor OVK

Zondag 23 September 2018


​Happiness blind voor OVK
Assets :
TvC 'Hoeveel meter rijd jij blind ?' Blindmeters.com
Credits :
Client : OVK - Ouders van Verongelukte Kinderen
Contacts : Koen van Wonterghem, Ellen Ruys
Agency : Happiness Brussels
Executive Creative Management : Karen Corrigan
CD : Geoffrey Hantson
Creative Coach : Katrien Bottez
Creation : Roxane Schneider
Creation : Pieter Claeys
Group Account Director : Hans Smets
Account Manager : Tine Van Hasselt
Design : Dries Lauwers
Typographer : Edouard Schneider – Edsnor
Agency Producer : Bart Vande Maele, Sophie Gunsbourg
Digital Production : Bliss Entertainment
Digital Producer : Kris Van Wallendael
Head of Technology : Thomas Colliers
Sound Production Company : Raygun
Composer : Peter Baert
Film Production Company : Latcho Drom
Producers : Jeroen Berx, Efrosini Spanoudis
Director : Christopher Ross-Kellam
DOP : Edgar Dubrovskiy
Grading : Moxy
Head of Motion : Remke Faber
Editor Social Film : Simon Schuurman, Matthias Vandenbosch

Happiness maakte een nieuwe sensibiliseringscampagne voor Ouders van Verongelukte Kinderen. Die toont voor de eerste keer letterlijk hoe blind smartphonegebruik aan het stuur maakt.

In mei won Happiness de Medialaan Fairtime Award 2018, dankzij een radio- en tv script voor een sensibiliseringsspot voor OVK. “De competitie bestaat sinds 2015 en we hebben de twee laatste edities gewonnen met OVK”, aldus de verheugde Creative Director van het gelukkige bureau, Geoffrey Hantson. “Dit soort competities is bijzonder belangrijk voor non-profit adverteerders die niet altijd over de nodige middelen beschikken. Dankzij de Medialaan Fairtime Awards krijgen ze een tv- en online campagne ter waarde van 250.000 euro aangeboden, met daar bovenop een productiebudget van 25.000 euro”, vervolgt hij.
 
De ECD gebruikten deze mogelijkheid voor de uitwerking van een nieuwe campagne rond het thema ‘Don't Text and Die’. Die campagne moet automobilisten sensibiliseren voor het levensgevaar dat smartphonegebruik achter het stuur vertegenwoordigt. “Ondanks de reeds gevoerde informatiecampagnes over de problematiek, blijven mensen sms’en en whatsappen terwijl ze rijden”, aldus Geoffrey Hantson. “Ze denken of zeggen allemaal dat een bericht sturen terwijl ze rijden, niet zo erg is en vooral dat het niet onverenigbaar is met veilig rijden.”
 
Vandaar de nieuwe campagne, ‘Blind Meters’. Die toont voor het eerst letterlijk dat deze mensen het bij het verkeerde eind hebben, en hoe! “Als je een bericht stuurt terwijl je aan het stuur zit, rijd je gedurende een bepaalde tijd blind. Hoelang hangt af van de snelheid van de auteur en de lengte van de boodschap. Dat staat voor een indrukwekkend en soms zelfs waanzinnig lange afstand", aldus Hantson. “Dat blijkt uit de tv- en bioscoopspot, maar wordt ook zwart op wit aangetoond door het platform Blindmeters.com. Daar kan iedereen een sms sturen terwijl hij of zij aan het stuur zit; je ontdekt er ook hoeveel meter of zelfs kilometer je aldus ‘blind’ afgelegd hebt.”
 
Het platform berust op een speciaal voor de gelegenheid ontwikkeld algoritme. Het doet ook een beroep op Google Maps en geolocalisatie, waardoor de gebruiker geconfronteerd wordt met een vertrouwde omgeving en de impact van de ervaring nog groter is. “Google Maps werd omgevormd tot een tekst editor omgebouwd tot een text editor en nodigt de gebruiker uit om op de wegen in zijn buurt een berichtje te typen. Het speciaal ontwikkeld lettertype is gelinkt aan de snelheidsbeperkingen op die weg, wat betekent dat degetypte woorden stretchen tot de exacte afstand die ze blind zou rijden.”
 
Het klinkt misschien ingewikkeld op papier, maar op het platform zal je meteen begrijpen hoe angstaanjagend het is. “Houd je goed vast”, besluit Hantson. “Een enkele letter getypt bij een snelheid van 90 km/u vertegenwoordigt 19,75 afgelegde meters. Bij een snelheid van 120 km/u loopt de afstand zelfs op tot 26,33 meter. Tijdens het typen van een korte boodschap als ‘Bijna thuis’ die opgesteld werd bij een snelheid van 120 km/u, leg je 287 meter af. Het al even banale ‘Ik ben onderweg’ maakt je bij dezelfde snelheid blind gedurende 395 meter.”
 
Naast de tv- en bioscoopspot wordt traffic naar Blindmeters.com gegenereerd door een virale video, met daarin enkele BV’s die blindelings hun medewerking toezegden. De campagne wordt binnenkort vertaald naar het Frans en zal internationaal verspreid worden, via de Europese partners van OVK.






INTERVIEW

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP):

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP): "Advertenties in print mogen bij de minst storende reclamevormen gerekend worden en zetten aan tot actie"



DOSSIER  



Peter Field vs Wim Vermeulen: Kortetermijndenken is onhoudbaar op lange termijn  


De Belgische Vereniging van Audiovisuele Media organiseerde voor ons een ontmoeting met Wim Vermeulen, directeur strategie en innovatie bij Dentsu Aegis Network, en de Britse consultant Peter...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Michel Van der Poorten (IBM): "90% van de wereldwijd beschikbare gegevens werd de 24 laatste maanden gegenereerd"  


Op regelmatige basis verzamelen de teams van Wavemaker zich in de grote centrale zaal van de GroupM-kantoren voor een presentatie door een inspirerende spreker, waarbij ook hun klanten worden...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Is uw voice marketingstrategie klaar?, door Damien D'Ostuni (Innovation & Activation Expert, Wavemaker)  


Smart speakers zijn voor de merken een nieuw jachtterrein thuis bij de gezinnen zelf. Hoe kunnen ze hun voordeel doen met deze innovatie, rekening houdend met het feit dat deze interface meestal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier