SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Bowling met meesterlijke hand voor Toerisme Vlaanderen

Zondag 19 Augustus 2018


Bowling met meesterlijke hand voor Toerisme Vlaanderen
Assets :
'Social media doesn't want you to see Rubens' paintings' Open brief
Credits :
Client : Toerisme Vlaanderen
Contacts : Tama D'haen, Frank Cuypers
Agency : BOWLING
CD : Christophe Ghewy
Creation : Christophe Ghewy
Project Manager : Marilyn Blondé
Film Production Company : Czar
Music : Sonhouse
PR : Ann Maes

Met tot dusver meer dan 57 miljoen views/reacties op de sociale netwerken en media-aandacht in meer dan 27 landen – onder andere op CNN, Fox, BBC, Reuters, om er maar een paar te noemen – creëerde Bowling ongetwijfeld de buzz van de zomer, en misschien wel van het jaar. Dat deed het bureau voor Toerisme Vlaanderen in het kader van de promotiecampagne voor de ‘Flemish Masters 2018-2020’.

Aan de basis van de buzz ligt een mooie stunt van Bowling in juli. Aanleiding: voor zijn internationale missie om de ‘Flemish Masters 2018-2020’ te promoten kampte het bureau met een aanzienlijk probleem in de vorm van de censuur betreffend elke centimeter naakt op de sociale netwerken, om te beginnen op Facebook.
 
Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen: “In het kader van ons meerjarige programma rond Rubens, Bruegel en van Eyck dat in 2018 van start ging, hopen we tegen eind 2020 drie miljoen bezoekers aan te trekken. Helaas is het vandaag onmogelijk ons cultureel erfgoed via het populairste sociaal netwerk te verspreiden. Onze kunst wordt er als onbehoorlijk en zelfs pornografisch bestempeld. Dat is bijzonder jammer, want dit etiket belemmert de promotie van het evenement.”
 
Ter herinnering of ter info, dankzij artificiële intelligentie scant Facebook zijn netwerk op zoek naar naakt. Op zich is dat een goede zaak, behalve dat het algoritme geen onderscheid maakt tussen pornografisch en artistiek naakt. Daardoor kan Bowling op geen enkele manier de Vlaamse meesters promoten: ze staan immers bekend om de meesterlijke manier waarop ze de menselijke anatomie weergeven.
 
Om Facebook te sensibiliseren voor de problematiek en het uit te nodigen om samen naar een oplossing te zoeken, bedacht Bowling dus een kleine stunt. Alle bezoekers aan het bekende Rubenshuis in Antwerpen met een Facebook-account werden vriendelijk verzocht om de plek te verlaten door agenten van de ‘FBI’. Uiteraard werd de interventie gefilmd en vervolgens verspreid via het internet. Resultaat: Facebook aanvaardde de uitnodiging van het bureau voor rekening van Toerisme Vlaanderen. Afspraak op 25 augustus. We houden je zeker op de hoogte!
 
“De sociale netwerken en kunst hebben veel gemeenschappelijk”, zegt Peter De Wilde nog. “Kunst creëert verbindingen. Net zoals onze Vlaamse meesters. Daarom wilden we een dialoog aangaan met Facebook, om de zichtbaarheid van onze kunst op dat platform te verzekeren. Het kan niet zo moeilijk zijn om een onderscheid te maken tussen cultureel erfgoed en gewoon naakt.”
 
Voor dit initiatief kreeg Toerisme Vlaanderen de steun van meerdere musea. Meer dan vijftien instellingen ondertekenden een open brief die u hierna kunt lezen.
 
“Vlaanderen is een uitzonderlijk waardevolle kunstzinnige bestemming”, besluit de CEO. “Door het discrete karakter van onze regio gaan we daar onvoldoende prat op. Dankzij deze stunt wordt er over ons gesproken en brengen we hulde aan de spirit van Pieter Paul Rubens. Hij was een rebel en mengde zich zonder aarzelen in maatschappelijke debatten. Er is geen mooiere manier om onze Vlaamse meester te eren dan nutteloze artistieke censuur te bestrijden.”
 
Bowling preciseert nog dat zijn meesterlijke actie het equivalent van meer dan 115 miljoen euro mediaruimte in de geschreven en audiovisuele pers opleverde, alsook 37 miljoen euro media-aandacht op de sociale media.






INTERVIEW

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB):

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB): "De meeste reclame van nu is slecht, maar dat is altijd zo geweest"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier