SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

Bowling met meesterlijke hand voor Toerisme Vlaanderen

Zondag 19 Augustus 2018


Bowling met meesterlijke hand voor Toerisme Vlaanderen
Assets :
'Social media doesn't want you to see Rubens' paintings' Open brief
Credits :
Client : Toerisme Vlaanderen
Contacts : Tama D'haen, Frank Cuypers
Agency : BOWLING
CD : Christophe Ghewy
Creation : Christophe Ghewy
Project Manager : Marilyn Blondé
Film Production Company : Czar
Music : Sonhouse
PR : Ann Maes

Met tot dusver meer dan 57 miljoen views/reacties op de sociale netwerken en media-aandacht in meer dan 27 landen – onder andere op CNN, Fox, BBC, Reuters, om er maar een paar te noemen – creëerde Bowling ongetwijfeld de buzz van de zomer, en misschien wel van het jaar. Dat deed het bureau voor Toerisme Vlaanderen in het kader van de promotiecampagne voor de ‘Flemish Masters 2018-2020’.

Aan de basis van de buzz ligt een mooie stunt van Bowling in juli. Aanleiding: voor zijn internationale missie om de ‘Flemish Masters 2018-2020’ te promoten kampte het bureau met een aanzienlijk probleem in de vorm van de censuur betreffend elke centimeter naakt op de sociale netwerken, om te beginnen op Facebook.
 
Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen: “In het kader van ons meerjarige programma rond Rubens, Bruegel en van Eyck dat in 2018 van start ging, hopen we tegen eind 2020 drie miljoen bezoekers aan te trekken. Helaas is het vandaag onmogelijk ons cultureel erfgoed via het populairste sociaal netwerk te verspreiden. Onze kunst wordt er als onbehoorlijk en zelfs pornografisch bestempeld. Dat is bijzonder jammer, want dit etiket belemmert de promotie van het evenement.”
 
Ter herinnering of ter info, dankzij artificiële intelligentie scant Facebook zijn netwerk op zoek naar naakt. Op zich is dat een goede zaak, behalve dat het algoritme geen onderscheid maakt tussen pornografisch en artistiek naakt. Daardoor kan Bowling op geen enkele manier de Vlaamse meesters promoten: ze staan immers bekend om de meesterlijke manier waarop ze de menselijke anatomie weergeven.
 
Om Facebook te sensibiliseren voor de problematiek en het uit te nodigen om samen naar een oplossing te zoeken, bedacht Bowling dus een kleine stunt. Alle bezoekers aan het bekende Rubenshuis in Antwerpen met een Facebook-account werden vriendelijk verzocht om de plek te verlaten door agenten van de ‘FBI’. Uiteraard werd de interventie gefilmd en vervolgens verspreid via het internet. Resultaat: Facebook aanvaardde de uitnodiging van het bureau voor rekening van Toerisme Vlaanderen. Afspraak op 25 augustus. We houden je zeker op de hoogte!
 
“De sociale netwerken en kunst hebben veel gemeenschappelijk”, zegt Peter De Wilde nog. “Kunst creëert verbindingen. Net zoals onze Vlaamse meesters. Daarom wilden we een dialoog aangaan met Facebook, om de zichtbaarheid van onze kunst op dat platform te verzekeren. Het kan niet zo moeilijk zijn om een onderscheid te maken tussen cultureel erfgoed en gewoon naakt.”
 
Voor dit initiatief kreeg Toerisme Vlaanderen de steun van meerdere musea. Meer dan vijftien instellingen ondertekenden een open brief die u hierna kunt lezen.
 
“Vlaanderen is een uitzonderlijk waardevolle kunstzinnige bestemming”, besluit de CEO. “Door het discrete karakter van onze regio gaan we daar onvoldoende prat op. Dankzij deze stunt wordt er over ons gesproken en brengen we hulde aan de spirit van Pieter Paul Rubens. Hij was een rebel en mengde zich zonder aarzelen in maatschappelijke debatten. Er is geen mooiere manier om onze Vlaamse meester te eren dan nutteloze artistieke censuur te bestrijden.”
 
Bowling preciseert nog dat zijn meesterlijke actie het equivalent van meer dan 115 miljoen euro mediaruimte in de geschreven en audiovisuele pers opleverde, alsook 37 miljoen euro media-aandacht op de sociale media.






INTERVIEW

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak



DOSSIER  



CIM NRS 2018: onze analyses  


In afwachting van de een jaar geleden aangekondigde ontwikkelingen (de schatting van het bereik per dag voor de kranten, die van het bereik per nummer van de magazines en de merkbereikmeting door...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier