Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

​FamousGrey begeleidt ludieke actie voor Lutosa

Zondag 8 Juli 2018

​FamousGrey begeleidt ludieke actie voor Lutosa

Een zomeractivering vooraleer we onze jaarlijkse vakantie aanvatten. Ze is het werk van FamousGrey voor Lutosa en kwam er na een enquête waaruit bleek dat de Belgische friet het meeste gemist wordt door de Belg op vakantie, meer zelfs dan bier en chocolade…

iVox peilde in opdracht van Lutosa naar de gewoontes en gebruiken van Belgen op vakantie. Daarbij focusten ze op drie zaken: Wat missen Belgen het meest tijdens hun vakantie? Missen de Belgen hun frieten wanneer ze op vakantie zijn? Na hoeveel tijd begint het gemis? Resultaten: 44,6% van de Belgen mist zijn frieten tijdens een verblijf in het buitenland. Bij Franstalige mannen onder de 34 jaar valt het gemis het zwaarst. Uit het onderzoek blijkt dat Belgen langer zonder Belgische chocolade te kunnen dan zonder Belgische frieten. Dat verschil is vooral bij de bevraagde mannen het sterkst merkbaar: slechts één op de vijf mannen mist Belgische chocolade in het buitenland, terwijl 48,7% van hen aangeeft dat ze Belgische frieten missen wanneer ze op vakantie zijn. Verrassend genoeg wordt Belgisch bier ook minder gemist in het buitenland.

Last but not least, voor vijf op de tien Belgen is frieten eten het leukste deel van hun thuiskomst. “Het is voor de helft van hen dan ook het eerste wat ze doen wanneer ze voet op Belgische bodem zetten”, aldus FamousGrey. “Meer dan de helft van de bevraagde Belgen zijn van mening dat je in het buitenland geen echte goede frieten kunt eten. Opvallend is dat vrouwen er sterker van overtuigd zijn dan mannen.”

“Dat is waarom Lutosa een actie is begonnen, voor zij die het gemis niet langer aankunnen”, aldus Peter Ampe, ECD van FamousGrey. “Lutosa repatrieert die Belgen (die binnen Europa verblijven) met plezier zodat ze zo snel mogelijk kunnen herenigd worden met hun favoriet Belgisch gerecht. Daarvoor creëerden we het telefoonnummer 'Sos Lutosa' (+3278188180, nvdr.). De eerste beller zal op kosten van Lutosa worden gerepatrieerd.”

Om de actie aan te kondigen zorgde Famous Relations voor een persbericht waarin de iVox resultaten werden opgenomen. Famous Productions maakte dan weer een videoverslag van de lancering van de actie op de luchthaven Brussels South. In de video krijgen vakantiegangers nog een laatste friet voor ze inchecken en een flyer met het noodnummer waarop ze Lutosa kunnen bereiken. “De campagne bevat behalve PR, de consumentenstudie en een lanceringsvideo, ook een uitgebreid luik op social media, waarbij zelfs Belgen in het buitenland worden getarget, en een flyer”, besluit Peter Ampe.
 
De actie startte begin juli en eindigt met de eerste repatriëring. In afwachting daarvan wensen we jullie alvast een prettige vakantie en afspraak op 19 augustus voor nieuwe creatieve avonturen.
Assets :
Credits :
  • Client : Iglo/Lutosa
  • Contacts : Thomas Eeckhaut, Justine Lengele, Nicolas Frerejean
  • Agency : FamousGrey
  • CD : Peter Ampe
  • CD : Jonathan Detavenier
  • Creation : Charles-Elie Chauvaux
  • Creation : Tom Jacobs
  • Project Leader : Lies Bernaer
  • Account Director : Jef Leysen
  • Business Director : Janpieter Mels
  • Connection Planner : Floris Adriaenssens
  • PR Manager : Carine Morin, Kathy Van Looy
  • Online Designer : Jonathan Lichtfeld
  • Development : Jonathan Lichtfeld
  • Production Director : Emily Rammant
  • RTV Producer : Tina De Pauw, Maud De Decker
  • Film Production Company : FamousGrey Productions
  • Post-Production : 2Frame
  • Photographer : Jasper De Ryck
  • Director : Vincent Stevens
  • DOP : Sven Vleugels
  • Sound Engineer : Marius Acke
  • Post-Production : 2Frame
  • DTP : Franco Scaramuzza
  • Editor : Vincent Stevens
  • Study : iVox