Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

​LDV in actie voor Mooimakers

Zondag 1 Juli 2018

​LDV in actie voor Mooimakers

De zomer is begonnen. Helaas gaat het mooie weer al te vaak gepaard met zwerfvuil in de straten. Om de strijd aan te binden met deze slechte gewoonte, ontwikkelde LDV United een grootscheepse campagne voor Mooimakers.

Mooimakers vroeg LDV United om een campagne te bedenken die mensen zou ontmoedigen om hun afval zomaar op straat te gooien. “Daartoe moesten we een plek vinden met een emotionele betekenis, een plek die meestal gerespecteerd wordt”, aldus Account Director, Marieken Maes. “Door verschillende publieke plaatsen emotioneel te laden, te vertellen waarom ze belangrijk zijn voor iemand, vragen we iedereen om hun afval niet op de grond te gooien.”
 
Met andere woorden, we hebben allemaal wel een emotionele band met een openbare plaats. Als ze de persoonlijke verhalen achter al die plaatsen ontdekken, zullen voorbijgangers minder geneigd zijn hun afval daar weg te gooien.
 
“We hebben een rondvraag gedaan in heel Vlaanderen naar interessante persoonlijke verhalen die we wilden vereeuwigen”, vervolgt de Account. “Waarom is deze plaats belangrijk voor jou? We trokken we naar enkele populaire openbare plaatsen op zoek naar een persoonlijke band met de desbetreffende plaats. Die verhalen vereeuwigden we in standbeelden, odeplaatjes en affiches over heel Vlaanderen.”
 
De campagne werd gelanceerd via de beelden die op vijf verschillende plaatsen in het noorden van het land onthuld werden. Het zijn geen bekende of historische figuren, maar gewone mensen in hun dagelijks leven. Tegelijk leggen affiches en radiospots uit waarom deze plaatsen belangrijk zijn voor sommige mensen. De campagne zal nog worden versterkt met activeringen in steden en gemeenten gedurende de hele zomer.
 
“We werkten samen met Fast Forward die Neverland, een trouwe partner van Tomorrowland, inschakelden voor de productie van de standbeelden”, vertelt de CD, Dennis Vandewalle. “De beelden werden telkens onthuld in het bijzijn van de lokale pers en natuurlijk de persoon naar wie het beeld gemaakt werd. De hele zomer lang plaatsen de teams van Mooimakers XXL krijtborden, in parken, straten en op pleinen. We vragen aan de Vlamingen om op te schrijven waarom die plaats belangrijk is voor hen. De XXL krijtborden krijgen een beschermlaag en blijven zo een hele zomer lang staan. We sturen ook mobiele krijtborden op pad in de vorm van krijtbakfietsen.”
Assets :
Credits :
  • Client : Mooimakers
  • Contacts : Ward Mertens, Kelly Baetens
  • Agency : LDV United
  • Account Team : Marieken Maes, Elise Crispeels, Julie De Preter
  • Strategy : Tomas Sweertvaegher, Isabelle Cuykx
  • CD : Kristof Snels
  • CD : Dennis Vandewalle
  • CD : Dries De bruyn
  • Creation : Jannis Min Jou
  • Creation : Thomas De Boeck
  • Creation : Matthew Lootens
  • Radio Production Company : Sonicville
  • Production : La Mancha, Fast Forward Events
  • PR : Lewis Communications