Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

20something staat klaar voor het AWSR

Zondag 17 Juni 2018

20something staat klaar voor het AWSR

20something ontwikkelde een sensibiliseringscampagne voor het Agence Wallonne pour la Sécurité Routière. Die is er voor een keer niet op gericht de feestbeesten overtuigen om de auto te laten staan als ze onder invloed zijn, maar wel hun omgeving aanmoedigen om hun rol als engelbewaarder te spelen.

“In 2016 kwamen in Wallonië 124 mensen om het leven tijdens een weekendongeval, waarvan bijna de helft (45%) ’s nachts”, aldus het Waals bureau voor verkeersveiligheid. “Vooral jongeren worden het slachtoffer. 68% van de bestuurders die bij een dodelijk ongeval betrokken zijn, is tussen 18 en 34 jaar. Dat is gedeeltelijk te wijten aan het feit dat ze tijdens de weekendnachten sterker aanwezig zijn dan op andere momenten van de week.”
 
De AWSR benadrukt ook dat rijden onder invloed (van alcohol en/of drugs) in combinatie met vermoeidheid na het uitgaan, de grote oorzaak van de weekendongevallen is. Ook misbruik van bepaalde geneesmiddelen in combinatie met alcohol, wat de werking ervan versterkt, speelt een rol. Op weekendnachten test een bestuurder op twee bij controle na een ongeval positief op alcohol en een op vier op drugs.
 
“De AWSR wil bestuurders en hun omgeving sensibiliseren voor de gevaren van rijden onder invloed”, vervolgt Quentin Watelet, de CD van 20something. “We zijn vertrokken van de vaststelling dat we al te vaak niet durven zeggen tegen onze vrienden of familie dat ze niet in staat zijn om te rijden, ook al vertonen ze geen echte uiterlijke tekenen van dronkenschap of andere roes. Toch kun je het leven van een vriend die niet in staat is te rijden redden door hem te verhinderen achter het stuur te kruipen. De AWSR wil deze cruciale rol van de omgeving in de verf zetten en ze dus aanzetten om te zeggen wat ze denkt.”
 
Dat deden de CD en zijn troepen via twee affiches die te zien zijn langs de autosnelweg en de secundaire wegen in Wallonië. Ze creëerden ook online video’s en radiospots met veel gitzwarte humor die echter perfect gedoseerd werd. Zo maken we kennis met een vrolijke bende die geconfronteerd wordt met de gevolgen van hun egoïsme, omdat ze hun eigen rust verkozen boven de veiligheid van hun vrienden.
 
“De boodschap is dubbel. Enerzijds herinneren we de weggebruikers eraan dat als de bestuurder niet in staat is te rijden, een superavond al snel in een nachtmerrie kan veranderen. Anderzijds tonen we dat de omgeving een tragische afloop kan voorkomen door een bestuurder onder invloed te verhinderen zijn auto te nemen.”
 
Nog even preciseren dat de AWSR parallel en in samenwerking met de Nationale Taxivereniging (GTL) een pilootproject opstart. Dat wil 10.000 ‘BackSafe en Wallonie’ taxicheques te koop aanbieden. Die kunnen door jongeren gebruikt worden om van dinsdag tot zondag tussen 23 en 6u per taxi naar huis te gaan. Ze zijn beschikbaar voor zeven Waalse steden (Luik, Charleroi, Bergen, Verviers, Namen, Doornik en Aarlen). Een cheque is vijf euro waard maar kost zijn gebruiker slechts 2,5 euro. Voor een rit mogen meerdere cheques gebruikt worden en de taxi kan worden gedeeld. Vijftien taxibedrijven bevestigden hun deelname al. De cheques kunnen besteld worden via de site van de AWSR.
Assets :
Credits :
  • Client : AWSR - Agence Wallonne pour la Sécurité Routière
  • Contacts : Anne Salmon, Marine Yvergniaux
  • Agency : 20Something
  • Account Manager : Aurélie Bouchez
  • Strategic Planner : David Burny
  • Creation : Alexandre Grevesse
  • Creation : Louis Roba
  • Motion Designer : Jordan Rubens
  • Art Buyer : Marc Van Den Bossche
  • Sound : Bleu Nuit
  • Radio Production Company : Bleu Nuit
  • Film Production Company : Ristretto
  • Director : Kris Debusscher
  • DOP : Bruno De Greave
  • Producer : Lies Bronselaer