SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

mortierbrigade ruimt ongelijkheid uit de weg voor Equal Pay Day

Zondag 4 Maart 2018


mortierbrigade ruimt ongelijkheid uit de weg voor Equal Pay Day
Assets :
'Equal Pay Day 2018'
Credits :
Client : Equal Pay Day Europe - Zij-kant/PES
Contacts : Vera Claes, Lesia Radelicki, Katja Ziska, Julie van Garsse
Agency : mortierbrigade
CD : Jens Mortier
CD : Philippe De Ceuster
CD : Joost Berends
Creation : Geoffrey Masse
Creation : Nicolas Mouquet
Head of Production : Charlotte Coddens
Strategy : Dorien Mathijssen
PR Manager : Anne-Cécile Collignon
Film Production Company : Czar
Director : Joe Vanhoutteghem
Executive Producer : Eurydice Gysel
Producer : Lander Engels
DOP : Grimm Vandekerckhove
Post-Production : Czar
Editor : Nico Leunen
Online Editor : Robin De Praetere
Music : 'True Love Will Find You in the End' written en performed by Daniel Johnston Publishing BMG Talpa Music

Zoals zo vaak met mortierbrigade ben je voor of tegen. Dat geldt ook dit jaar voor de traditionele campagne voor Equal Pay Day Europe. Die maakt korte metten met de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Deze keer focust ze niet op de lonen, maar op de pensioenen.

“Vandaag bedraagt de loonkloof tussen mannen en vrouwen in de privésector ongeveer 20%”, aldus mortierbrigade. “Het grootste obstakel voor gelijke lonen is vooral deeltijdse arbeid. Die leidt niet enkel tot een kleiner loon, maar ook tot een lager pensioen. Een sinistere vaststelling voor de vrouwen, want ze hebben gemiddeld 39% minder pensioen dan de mannen in Europa.”
 
Om deze ongelijkheid aan te klagen bedacht mortierbrigade een spot die een ‘liefdesverhaal’ vertelt. Het stel in kwestie scheelt precies zoveel jaar als de pensioenkloof waar vrouwen moeten mee leven. Charlotte Coddens, Head of Production bij mortierbrigade: “Dit jaar vroeg Equal Pay day ons om ons te concentreren op het pensioen en de thematiek op een verrassende manier aan te pakken. De creatieven slaagden er samen met de regisseur Joe Vanhoutteghem in om de briefing perfect te beantwoorden. Ze kaartten het probleem vanuit een totaal andere invalshoek aan.”
 
Dat is nog zeer zacht uitgedrukt, want de productie die eerst ontroerend lijkt, eindigt (opgelet, spoiler!)… in een bloedbad. Een kleintje, maar alleen de brigade kan zich dit soort afloop veroorloven. De bijhorende boodschap is schrijnend, maar helaas waar: ‘Women's pensions are 39% lower than men’s. Increase your inheritance.’
 
“De spot is zowel sentimenteel, triestig en onbehaaglijk”, aldus de Creative Director et Partner van mortierbrigade, Jens Mortier. “Een dramatische liefdesverhaal dat trouwens op Valentijn gedraaid werd. We zijn zeer blij met het eindresultaat. Czar heeft echt uitstekend werk geleverd en het is een waar genoegen om met Joe te werken. Elk jaar is de campagne voor Equal Pay Day een heuse uitdaging. Hopelijk blijft ze ook dit jaar hangen.”






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier