Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

mortierbrigade ruimt ongelijkheid uit de weg voor Equal Pay Day

Zondag 4 Maart 2018

mortierbrigade ruimt ongelijkheid uit de weg voor Equal Pay Day

Zoals zo vaak met mortierbrigade ben je voor of tegen. Dat geldt ook dit jaar voor de traditionele campagne voor Equal Pay Day Europe. Die maakt korte metten met de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Deze keer focust ze niet op de lonen, maar op de pensioenen.

“Vandaag bedraagt de loonkloof tussen mannen en vrouwen in de privésector ongeveer 20%”, aldus mortierbrigade. “Het grootste obstakel voor gelijke lonen is vooral deeltijdse arbeid. Die leidt niet enkel tot een kleiner loon, maar ook tot een lager pensioen. Een sinistere vaststelling voor de vrouwen, want ze hebben gemiddeld 39% minder pensioen dan de mannen in Europa.”
 
Om deze ongelijkheid aan te klagen bedacht mortierbrigade een spot die een ‘liefdesverhaal’ vertelt. Het stel in kwestie scheelt precies zoveel jaar als de pensioenkloof waar vrouwen moeten mee leven. Charlotte Coddens, Head of Production bij mortierbrigade: “Dit jaar vroeg Equal Pay day ons om ons te concentreren op het pensioen en de thematiek op een verrassende manier aan te pakken. De creatieven slaagden er samen met de regisseur Joe Vanhoutteghem in om de briefing perfect te beantwoorden. Ze kaartten het probleem vanuit een totaal andere invalshoek aan.”
 
Dat is nog zeer zacht uitgedrukt, want de productie die eerst ontroerend lijkt, eindigt (opgelet, spoiler!)… in een bloedbad. Een kleintje, maar alleen de brigade kan zich dit soort afloop veroorloven. De bijhorende boodschap is schrijnend, maar helaas waar: ‘Women's pensions are 39% lower than men’s. Increase your inheritance.’
 
“De spot is zowel sentimenteel, triestig en onbehaaglijk”, aldus de Creative Director et Partner van mortierbrigade, Jens Mortier. “Een dramatische liefdesverhaal dat trouwens op Valentijn gedraaid werd. We zijn zeer blij met het eindresultaat. Czar heeft echt uitstekend werk geleverd en het is een waar genoegen om met Joe te werken. Elk jaar is de campagne voor Equal Pay Day een heuse uitdaging. Hopelijk blijft ze ook dit jaar hangen.”
Assets :
Credits :
  • Client : Equal Pay Day Europe - Zij-kant/PES
  • Contacts : Vera Claes, Lesia Radelicki, Katja Ziska, Julie van Garsse
  • Agency : mortierbrigade
  • CD : Jens Mortier
  • CD : Philippe De Ceuster
  • CD : Joost Berends
  • Creation : Geoffrey Masse
  • Creation : Nicolas Mouquet
  • Head of Production : Charlotte Coddens
  • Strategy : Dorien Mathijssen
  • PR Manager : Anne-Cécile Collignon
  • Film Production Company : Czar
  • Director : Joe Vanhoutteghem
  • Executive Producer : Eurydice Gysel
  • Producer : Lander Engels
  • DOP : Grimm Vandekerckhove
  • Post-Production : Czar
  • Editor : Nico Leunen
  • Online Editor : Robin De Praetere
  • Music : 'True Love Will Find You in the End' written en performed by Daniel Johnston Publishing BMG Talpa Music