Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

De sp.a in het krijt bij Happiness

Zondag 21 Januari 2018

De sp.a in het krijt bij Happiness

Hoeveel mag je verdienen op de rug van iemands miserie? Dat is de centrale vraag die de Vlaamse socialistische partij zich stelt in een nieuwe beklijvende maar poëtische sensibiliseringscampagne die bedacht werd door Happiness.

Geoffrey Hantson, ECD van het gelukkige bureau: “De sp.a doet geregeld een beroep op ons als ze met hun communicatie in een impasse zitten. Deze keer kwamen ze bij ons aankloppen opdat wij een manier zouden vinden om hun tien voorstellen, die paal en perk moeten stellen aan de schuldindustrie in ons land, op de agenda van de regering en de media te zetten.”
 
Het is ons allemaal wel een keer overkomen dat we in onze brievenbus (of onder onze ruitenwisser) een factuur of een boete vinden wie we om een bepaalde reden niet op tijd betalen. Een vergetelheid die ons letterlijk duur kan komen te staan, want ze zet een hels mechanisme in gang dat pas tot stilstand komt met de onvermijdelijke betaling van onze schuld die ondertussen aanzienlijk aangedikt is met rappels, nalatigheidsintresten, enzovoort.
 
“Er blijkt in België een hele ‘industrie’ aan schuldinvorderaars te bestaan die leeft van de schulden van de burgers, in de eerste plaats diegenen die het al niet breed hebben, mensen die geen reserves hebben”, vervolgt de ECD. “Die viseert niet alleen wanbetalers en mensen die hun geld slecht besteden of het ene krediet na het andere afsluiten, maar helaas ook mensen die gewoon hun ziekenhuisfactuur vergeten te betalen zijn, bijvoorbeeld door een gezondheidsprobleem.”
 
De sensibiliseringscampagne toont er zo drie. In een online kortfilm vertellen ze woord voor woord, bedrag per bedrag, wat voor astronomische – of in elk geval compleet overdreven – bedragen de eerder genoemde industrie van hen eist, in vergelijking tot de oorspronkelijke sommen. “We hebben de campagne ‘Schuldenpoëzie’, omdat de getoonde personen hun facturen reciteren alsof het gedichten zijn”, aldus Geoffrey Hantson.
 
Dit concept dat ingaat tegen al wat gebruikelijk is, bereikte zijn doelstelling volledig: alle Vlaamse media hadden het eindelijk over de problematiek. Sterker nog, de VRT wijdde zelfs een debat van een uur aan het onderwerp. Last but not least toonden ook andere partijen, waaronder de NVA, zich ontvankelijk voor de tien door de sp.a voorgestelde punten.
Assets :
Credits :
  • Client : sp.a
  • Agency : Happiness Brussels
  • CD : Geoffrey Hantson
  • Creative Content Director : Barbara Dzikanowice
  • Creation : Lisa Gadeyne
  • Creation : Sumi Arcos Mina
  • CEO & Strategic Director : Karen Corrigan
  • Group Account Director : Hans Smets
  • Strategic Planner : Eline Goethals