SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

De sp.a in het krijt bij Happiness

Zondag 21 Januari 2018


De sp.a in het krijt bij Happiness
Assets :
'stop de schuldindustrie' 'stop de schuldindustrie' 'stop de schuldindustrie'
Credits :
Client : sp.a
Agency : Happiness Brussels
CD : Geoffrey Hantson
Creative Content Director : Barbara Dzikanowice
Creation : Lisa Gadeyne
Creation : Sumi Arcos Mina
CEO & Strategic Director : Karen Corrigan
Group Account Director : Hans Smets
Strategic Planner : Eline Goethals

Hoeveel mag je verdienen op de rug van iemands miserie? Dat is de centrale vraag die de Vlaamse socialistische partij zich stelt in een nieuwe beklijvende maar poëtische sensibiliseringscampagne die bedacht werd door Happiness.

Geoffrey Hantson, ECD van het gelukkige bureau: “De sp.a doet geregeld een beroep op ons als ze met hun communicatie in een impasse zitten. Deze keer kwamen ze bij ons aankloppen opdat wij een manier zouden vinden om hun tien voorstellen, die paal en perk moeten stellen aan de schuldindustrie in ons land, op de agenda van de regering en de media te zetten.”
 
Het is ons allemaal wel een keer overkomen dat we in onze brievenbus (of onder onze ruitenwisser) een factuur of een boete vinden wie we om een bepaalde reden niet op tijd betalen. Een vergetelheid die ons letterlijk duur kan komen te staan, want ze zet een hels mechanisme in gang dat pas tot stilstand komt met de onvermijdelijke betaling van onze schuld die ondertussen aanzienlijk aangedikt is met rappels, nalatigheidsintresten, enzovoort.
 
“Er blijkt in België een hele ‘industrie’ aan schuldinvorderaars te bestaan die leeft van de schulden van de burgers, in de eerste plaats diegenen die het al niet breed hebben, mensen die geen reserves hebben”, vervolgt de ECD. “Die viseert niet alleen wanbetalers en mensen die hun geld slecht besteden of het ene krediet na het andere afsluiten, maar helaas ook mensen die gewoon hun ziekenhuisfactuur vergeten te betalen zijn, bijvoorbeeld door een gezondheidsprobleem.”
 
De sensibiliseringscampagne toont er zo drie. In een online kortfilm vertellen ze woord voor woord, bedrag per bedrag, wat voor astronomische – of in elk geval compleet overdreven – bedragen de eerder genoemde industrie van hen eist, in vergelijking tot de oorspronkelijke sommen. “We hebben de campagne ‘Schuldenpoëzie’, omdat de getoonde personen hun facturen reciteren alsof het gedichten zijn”, aldus Geoffrey Hantson.
 
Dit concept dat ingaat tegen al wat gebruikelijk is, bereikte zijn doelstelling volledig: alle Vlaamse media hadden het eindelijk over de problematiek. Sterker nog, de VRT wijdde zelfs een debat van een uur aan het onderwerp. Last but not least toonden ook andere partijen, waaronder de NVA, zich ontvankelijk voor de tien door de sp.a voorgestelde punten.






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier