SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

DDB redt de lanceringscampagne van de nieuwe Polo

Zondag 29 Oktober 2017


DDB redt de lanceringscampagne van de nieuwe Polo
Assets :
making of poster poster poster radio radio radio
Credits :
DTP : Benjamin Hiffe
Client : Volkswagen
Contacts : ip Vanrietvelde, Frédéric Lequeu
Agency : DDB Brussels
CD : Peter Ampe
Creation : Frederic Zouag
Creation : Nicolas Gaspart
Creation : Jonathan d'Oultremont
Strategic Planner : Philippe Gerin
Account Team : Sylvie De Couvreur, Quentin Maryns, Anneleen Vande voorde
Art Buyer & TV Producer : Brigitte Verduyckt
Photographer : Frederik Buyckx
Photographer : The new Polo
Film Production Company : The Breakfast Club
Technical Production : Fish Eye

DDB heeft weer toegeslagen. Voor de lancering van de nieuwe Polo transformeerden de creatieven het voertuig tot een… fototoestel. Ja, dat lees je juist!

Quentin Maryns, Account Manager bij DDB: “Traditioneel worden de lanceringscampagnes bij Volkswagen internationaal ontwikkeld, vaak door Duitsland. Dat geldt ook voor de nieuwe Polo, maar we zijn er toch in geslaagd onze klant ervan te overtuigen om te investeren in een lokale versie, vertrekkende van een punt in de briefing dat onze aandacht had getrokken. Het model is standaard immers uitgerust met Front Assist en voetgangersherkenning. Dat systeem dat meestal te vinden in op upscale modellen, verwittigt de bestuurder met een visueel en geluidssignaal dat er zich een voetganger voor het voertuig bevindt. Sterker nog, als de chauffeur zelf niet remt, doet het systeem dat in extremis voor hem.”
 
Met andere woorden, een mooie USP zoals creatieven er wel vaker een zouden willen. “Front Assist met voetgangersherkenning is een abstract concept”, aldus de creatief Nicolas Gaspart. “Zolang je niet zelf hebt ondervonden hoe het precies werkt, is het zeer moeilijk een precies idee van de meerwaarde te vormen. En omdat een beeld veel meer waard is dan een pak mooie woorden, besloten we om dat te tonen.”
 
Met de hulp van zijn kompanen Fred Zouag en Jonathan d'Oultremont deed de creatief een beroep op productiehuis The Breakfast Club dat zelf Fish Eye onder de arm nam. Dat zijn de tovenaars achter de technologie en de robotica op Tomorrowland. “We wilden dat de nieuwe Polo de fotograaf van zijn eigen lanceringscampagne zou worden”, vervolgt Fred Zouag. “Fish Eye ging de technische uitdaging aan en bedacht een webcam op het dashboard van de Polo. Als die het Front Assist-icoon herkent (dat oplicht bij gevaar), treedt het fototoestel dat op de motorkap bevestigd werd onmiddellijk in werking.” De instellingen van het toestel werden geregeld door de jonge, veelbelovende fotograaf Frederik Buyckx.
 
Een online video die op Facebook uitgezonden wordt, gunt ons een blik achter de schermen van het huzarenstukje. “De drie foto’s die in affichage gebruikt worden naast de internationale campagne, werden allemaal op straat genomen”, aldus Jonathan d'Oultremont. “We hebben wel voor een back-up gezorgd door te werken met mannequins die de noodremsituaties veroorzaakten. Daardoor hadden we een panel van uitgelokte en niet-uitgelokte foto’s, waaruit we de beelden die het best bij een affichagecampagne pasten geselecteerd hebben.”
 
Tot slot is er ook een radiocampagne voorzien. Dat is een medium waar Fred Zouag en Nicolas Gaspart bijzonder veel van houden en dat ze bijzonder goed beheersen. Dat blijkt ook nu weer uit hun producties in samenwerking met Sonicville. De campagne bestaat uit twee verhalen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, tot de Front Assist met voetgangersherkenning de link legt. Grote kunst en een prachtige les in copywriting, bravo!






INTERVIEW

Barbara Verougstraete (The Oval Office):

Barbara Verougstraete (The Oval Office): "Podcast is een impactvolle tool voor storytelling"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier