SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close
ARCHIEF

FamousGrey volgens de regelas van de kunst voor AG Insurance

Zondag 22 Oktober 2017


FamousGrey volgens de regelas van de kunst voor AG Insurance
Assets :
TvC 'ostrich' TvC 'bears' poster 'bears' poster 'ostrich'
Credits :
Producer : Marion Vermogen
Post-Producer : Chorok Mouaddib
Production Service Company : Made in Lisbon
Producer : Joao Beirao
DOP : Ricardo Prates
Photographer : Pedro Martins
Image Editor : Frédéric Dupont
Client : AG insurance
Contacts : Nathalie Erdmanis & Christine Jean
Agency : FamousGrey
CD : Katrien Bottez
Creation : Tom Berth
Creation : Geert De Rocker
Project Team : Miet Lust & Niki Peeters
Business Director : Naiké Van Hulle
Agency Producers : Charlotte Bodson & Emily Rammant
Soundmix : Eli Sundermann @FamousGrey Productions
Music Composing : Stéphane Misseghers & Bert Ostyn
Sonic Branding : Roundhouse
Director : Timekeepers @ Passion Paris
Animation Studio : Capsule Studio
VFX Supervisor : Mhamed Elmezoued
Film Production Company : Made in Brussels
Executive Producer : Patrick Van Hautem
Co-Production Company : Passion Paris

FamousGrey maakte zopas de eerste imagocampagne in de geschiedenis van AG Insurance. Een evenement dat niet onopgemerkt voorbijgaat: een echte imagocampagne zoals we die bij Media Marketing graag hebben en we vooral graag wat vaker zouden zien.

De kans bestaat dat we hierna als oude zeurpieten bestempeld worden, maar soms betreuren we de tijd waarin onze bureaus mooie, grootse imago- en positioneringscampagnes afleverden. Al was het maar om de straten op te fleuren of de reclameblokken verteerbaarder te maken. Dus als een bureau zich als bij wonder herinnert dat er een leven was zonder internet en de sociale netwerken, kunnen we dat alleen maar toejuichen.
 
Dat is vandaag het geval met AG Insurance. Op de eerbiedwaardige leeftijd van bijna 200 jaar, besloot het merk zichzelf een ziel te geven. “AG Insurance bestaat sinds 1824 en is marktleider binnen zijn sector, met een marktaandeel van 23,4%”, aldus Nathalie Erdmanis, Director Strategic Marketing & Branding bij de adverteerder. “Paradoxaal genoeg bedraagt onze top of mind amper 11%. Dat is allesbehalve logisch. Meestal zijn marktaandeel en top of mind ongeveer gelijk.”
 
Dat verschil valt nochtans gemakkelijk te verklaren. Historisch gezien werkt de verzekeraar met tussenpersonen, en niet rechtstreeks met de consumenten. Dat verklaart waarom hij nooit de behoefte voelde om met hen te communiceren. “Na onderzoek hebben we nog een tweede paradox vastgesteld”, vervolgt Nathalie Erdmanis. “AG Insurance geniet grote erkenning op het vlak van rationele criteria, zoals vertrouwen en eerlijkheid – wat logisch is voor een marktleider – maar dat geldt in veel beperktere mate voor emotionele aspecten, zoals warmte, empathie, proactiviteit, nabijheid en optimisme.”
 
Met andere woorden het merk leeft niet bij de consumenten. Tien jaar geleden was dat geen enkel probleem, maar in de toekomst zou het steeds problematischer kunnen worden. “De wereld verandert. Dankzij of door het internet zijn mensen veel minder passief dan vroeger. Ze moeten dus voortdurend gerustgesteld worden. Dat is enkel mogelijk met een zeer sterk, onderscheidend en impactvol merk en imago. Aldus samengevat de briefing die we meegaven aan FamousGrey.”
 
Dat leverde een eerste tv-spot en printcampagne op. Die moeten de positionering die uitgegroeid is tot belofte installeren: ‘Wacht niet op je volgende leven. Leef nu al voluit met AG.’ Dat wordt geïllustreerd aan de hand van dieren, meer bepaald een stel beren die sereniteit ademen. “In november verschijnt een ander dier, ook op tv en op papier”, vervolgt Christine Jean, Head of Branding, Marketing & Media Management bij AG. “Dat concept van reïncarnatie’ onderscheidt ons totaal van de concurrentie, want het stelt ons in staat de nadruk te leggen op onze meerwaarde: AG vangt niet alleen de schokken op als het misgaat, maar helpt haar verzekerden ook om weer recht te staan, dankzij de verzekeringen, maar ook dankzij een ecosysteem van preventie en bijstand voor het huis of mobiliteit. ‘Care’ is een begrip dat eigen is aan alle verzekeraars, maar de ‘improve your life’ nuance is enkel eigen aan AG.”
  
Tot slot willen we nog productiehuis MIB en de regisseur Timekeepers feliciteren, net zoals Passion Paris, wiens tovenaars het harige koppel in de spot en hun toekomstige gepluimde vriend tot leven wekten. Het resultaat is ronduit verbluffend. Hopelijk werkt het inspirerend genoeg om de rest zin te geven opnieuw aan te knopen met een expertise die voor altijd verloren achtten. Gelukkig wekten FamousGrey en AG ze opnieuw tot leven.
 
En, wat ook goed nieuws is: een merk bouwen en de top of mind doen evolueren vraagt tijd, dus dit is nog maar een begin! 
 






INTERVIEW

Michel Dupont:

Michel Dupont: "Er komt wellicht een dag dat adverteerders gaan smeken om op TF1 te mogen."



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier