Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

Air/Cap48 : "Your ad on my prosthesis"

Zondag 10 September 2017

Air/Cap48 :

De nieuwe campagne van Air voor Cap48 die in twee tijden werd gevoerd, vervulde haar missie alweer met brio. Ze moet het grote publiek sensibiliseren voor de discriminatie waarmee 15% van de wereldbevolking elke dag te maken krijgt.

De Franstalige pers pikte het bericht massaal op: Thierry, een 35-jarige man uit Jette, kwam op het idee om zijn armprothese te verhuren als reclameruimte. Mensen die geïnteresseerd waren in zijn aanbod, konden contact met hem opnemen via prothesethierry@gmail.com. Uiteraard bleven de commentaren niet uit: sommige mensen waren geschokt, anderen vonden het een geweldig idee. In de praktijk bleek het te gaan om een teasing van Air voor de lancering van de nieuwe campagne voor Cap48 die op 1 september startte via tv, radio en print.
 
“Voor mensen met een handicap kan de blik van de anderen een reeds alomtegenwoordig slecht gevoel versterken of diegenen die hun handicap aanvaard hebben terug katapulteren naar de onrechtvaardigheid van hun dagelijks leven”, aldus Cap48. “Mensen kijken immers in de eerste plaats naar de handicap, en pas dan naar de persoon. De boodschap die we willen doorgeven, is dat Thierry niet ‘de man zonder arm’ is. Neen, Thierry is de vader van twee kinderen, hij woont in Jette, is een trouwe concertganger en gaat graag op stap met zijn vrienden.”
 
Discriminatie van gehandicapten blijft een groot probleem, het is zelfs de vaakst voorkomende vorm van discriminatie na racisme. Deze absurde realiteit moet Thierry, net zoals 15% van de wereldbevolking elke dag opnieuw ondergaan.
 
“Meestal zien mensen enkel het ‘probleem’ of het ‘verschil’, maar niet de kwaliteiten van de gehandicapte medemens”, vervolgt de organisatie. “De blik van de anderen is vaak hun grootste handicap. Die blik is ook de grootste handicap voor hun integratie. Zo zie je bijvoorbeeld dat het tewerkstellingspercentage van mensen met een handicap toch veel lager ligt dan bij werknemers met dezelfde bekwaamheden. Daarom zetten we ons in om de mentaliteit te doen veranderen. Dankzij deze campagnes, maar ook door fundraising en onze speciale jaarlijkse avond.”
 
Het slotwoord laten we aan Renaud Tockert, Afgevaardigd Bestuurder van Cap48: “We willen geen communicatie die gebruikmaakt van het opgestoken vingertje. We willen niemand de les spellen. Het is onze ambitie om de bevolking te sensibiliseren voor de realiteit waarin mensen met een handicap leven.” Dat is in elk geval gelukt!
Assets :
Credits :
  • Account Manager : Melissa Fastenaekels
  • Graphic Designer : Maxime Douillet
  • Agency AV Producer : Tuyen Pham
  • Film Production Company : Geronimo
  • Film Producer : Erik Van Overloop
  • Director : Jeroen Willekens
  • Sound Design : Peter Baert
  • Photographer : Titus Simoens
  • Retoucher : François Olivier Dedeyn
  • Radio Production Company : Raygun
  • Radio Producer : Amélie van Campen, Jérôme Gijsen
  • Radio Director : Toon Jansegers
  • Client : Cap48
  • Contacts : Bénédicte Duval, Renaud Tockert
  • Agency : Air
  • ECD : Eric Hollander
  • CD : Joeri Van Den Broeck
  • CD : Dieter De Ridder
  • Creation : Morgane Choppinet
  • Creation : Toon Vanpoucke
  • Strategy Director : Dieter Riemaeker