Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

20something weerstaat niet aan de lokroep van American Tourister

Zondag 12 Maart 2017

20something weerstaat niet aan de lokroep van American Tourister

20something maakte een Europese campagne voor American Tourister, het submerk van Samsonite voor jongeren. Een mooie erkenning voor het bureau dat zich sinds zijn oprichting in 2009 profileert als het ‘Generation Y’ bureau bij uitstek.

Quentin Watelet, CD van 20something: “Enkele maanden geleden nam American Tourister in zijn zoektocht naar een bureau voor zijn Europese campagne rond de lancering van zijn nieuwe koffercollectie, contact met ons op. Ze hadden ons werk voor Desperados opgemerkt en onze expertise inzake Generation Y was hen opgevallen. Natuurlijk zijn we ingegaan op hun vraag en hebben we hun het bureau, de positionering en de werkwijze voorgesteld.”
 
Dat bevestigde de eerste indruk van de adverteerder en overtuigde hem volledig om 20something op te nemen in de competitie. “Het was geen overbodige briefing”, vervolgt de CD. “Alles moest heel snel gaan, tussen de uiteindelijke beslissing en de levering van het materiaal. American Tourister liet drie of vier bureaus het tegen elkaar opnemen en, na de eerste ronde stonden we in de finale tegen TBWA.”
 
“American Tourister hoeft op geen enkel punt onder te doen voor haar prestigieuze zusje. Het merk is trouwens even groot in Azië en boekt een ongeziene groei in Europa sinds drie jaar, dankzij een duidelijke, heldere positionering voor de millennials. Het favoriete speelterrein van 20something…”, preciseert Edouard Wattel, Directeur Digital & E-Commerce van de groep Samsonite.
 
20something won met een op het eerste gezicht eenvoudig concept. “Tot de verplichte elementen behoorde de baseline ‘When life calls, be ready!’. Daarvan zijn we vertrokken.” Het script ging als volgt: een meisje krijgt een oproep op haar smartphone van een vriendin die op vakantie is en haar uitnodigt om ook te komen. Waarop de jongedame besluit haar koffer te pakken en samen met twee vrienden op het vliegtuig te stappen. “Het verhaal is bewust simpel gehouden”, vervolgt Quentin Watelet. “Het is zelfs het vertrekpunt van ons concept, waarmee we veel meer de nadruk wilden leggen op de belofte: ‘Ik krijg een bericht, ik kan vertrekken en ik ben weg’. Dat vertalen de creatieven in een spot waarin het hele verhaal omgekeerd verteld wordt. “In beeld zie je eerst de hoofdpersonages op hun bestemming, waarna heel hun traject gevolgd wordt tot aan de boodschap die de beslissing om te vertrekken in gang gezet heeft. Dat wordt allemaal samengevat in de baseline van de productie.” Edouard Wattel vervolgt: “Dit bijzondere mechanisme heeft meerdere voordelen: het trekt de aandacht van een steeds moeilijker te verleiden doelgroep, wekt nieuwsgierigheid om de draad van het verhaal te volgen en maakt het mogelijk het merk en zijn product toe te kennen.”
 
Die is van Lovo dat na competitie nauw samenwerkt met 20something. De spot zal te zien zijn op tv en in de bioscoop, al naargelang het land. Er is ook een key visual voorzien, net zoals printversies en banners. 
Assets :
Credits :
  • Executive Producer : Bert Brulez
  • Producer : Cho-Jung Kuo
  • Post-Producer : Hervé Closset
  • Editor : Patrice Gautot
  • Sound : Christophe Loerke
  • DOP : Wim Vanswijgenhoven
  • Music : Simon Schoovaerts
  • Contacts : Edouard Wattel, Jessy Browaeys, Jonathan Dory, Rene Kranewitz
  • Client : American Tourister
  • Agency : 20Something
  • Account Team : Alizée Perdaens, Shiqi Ji
  • Strategic Planners : David Burny, Jérôme Lefebvre, Robbe Vandendooren
  • Creation : Benoit Vancauwenberghe
  • Creation : Alexandre Grevesse
  • Creation : Louis Roba
  • Creation : Elise Léonard
  • Graphic Designer : Jordan Rubens
  • Art Buyer : Marc Van Den Bossche
  • Film Production Company : Lovo
  • Director : Helvetica