Fr

CAMPAIGN OF THE WEEK

FamousGrey/Ketnet : "Ketnet Dub"

Zondag 5 Maart 2017

FamousGrey/Ketnet :

In het kader van de Jeugdboekenmaand creëerde FamousGrey voor Ketnet en de jonge Vlaamse lezertjes een unieke interactieve leesapp én een bijhorende lanceringscampagne. 

“Luidop lezen is een heel efficiënte manier om gemakkelijker te leren lezen”, aldus het bureau bij wijze van inleiding. “Daarom bedachten we in samenwerking met Ketnet een unieke manier om leren lezen leuk te maken: Ketnet Dub. Dat is een app waarmee kinderen de stemmen van hun favoriete personages kunnen dubben in een interactieve animatiefilm…” Het gaat meer bepaald om ‘Paniek in Hamsterdam’, waarvan de hoofdrollen gespeeld worden door de zes presentatoren van de Vlaamse zender die voor de gelegenheid in animatiefiguurtjes veranderd werden. Dat huzarenstukje is te danken aan illustrator en animatietekenaar Marc Borgions.
 
Ketnet Dub richt zich tot kinderen van zes tot negen jaar en werd opgevat op basis van drie leesniveaus. “Hoe hoger het niveau, hoe moeilijker de woorden”, vertelt FamousGrey. “Kinderen kiezen een personage op basis van hun leesniveau, de film begint en op bepaalde momenten valt de klank weg. Dan weet het kind dat het luidop de tekst die onderaan verschijnt moet voorlezen. Zijn stem wordt opgenomen en aan de film toegevoegd. Daarna kan het kind dan naar zijn eigen gepersonaliseerde film kijken en zoveel keer als het zelf wil opnieuw beginnen. Want hoe meer het kind oefent, hoe makkelijker het wordt.”
 
Nog even preciseren dat de app voor iOS en Android gelanceerd wordt in het kader van de Jeugdboekenmaand, een initiatief van Iedereen Leest, een vereniging die leespromotieprogramma’s voor klein en groot opzet en coördineert. Om de app te promoten creëerde FamousGrey ook een campagne met een tv-spot, een radioluik en meerdere printadvertenties. Daarin verschijnen de absurde woorden die ze soms uitspreken of uitvinden als ze niet precies weten hoe je een bepaald woord moet lezen. Grappig!
Assets :
Credits :
  • Client : Ketnet
  • Contacts : Griet Verbruggen, Maarten Janssen, Hanne Laureys, Bob Madou
  • Agency : FamousGrey
  • CD : Katrien Bottez
  • Creation : Chiara Scherpereel
  • Creation : Diederik Jeangout
  • Copy : Chiara Scherpereel, Joanna Ryckaert
  • Digital Project Leader : Bart Segers
  • Brand Leader : Lore Debulpaep
  • Business Director : Mieke Van de Gehuchte
  • PR Manager : Liedewij Verbiest, Anne-Cécile Collignon, Liesbeth Pyck
  • Future Technology Officer : Gregory Roekens (Grey)
  • App Development : 4129Grey
  • Web Development : Arno Van Biesen
  • Design : Laurens Groven, Ken Wuytack
  • Production Director : Emily Rammant
  • TV Producer : Loes Fierens
  • Film Production Company : Czar
  • Executive Producer : Eurydice Gysel
  • Producer : Nele Carlier
  • Director : Toon Aerts
  • DOP : Brecht Goyvaerts
  • Post-Production : Czar
  • Sound studio TV Campaign : Cobra Radio Brewery
  • : Sonicville
  • Director/illustrator App and Story : Mark Borgions
  • Animation App and Story : Mark Borgions, Geertjan Tillmans, Michélé De Feudis
  • Scenario App and Story : Philippe Verkinderen
  • Sound App and Story : Cobra Radio Brewery
  • Music App and Story : Ad Cominotto